20% komissiolla tavaraa myyntiin? Kate-euroilla eletään!

 

Nk. Kotinikkarin ehdotus kivijalkaliikkeen yrittäjälle.

”Moi! Saatte 30% alennuksella ostaa tuotteitamme ja voitte jälleenmyydä näitä ovh:lla ja saatte voittoa!”

No huhhuh sentään, mikä ehdotus!

Entäpä tämä?

”Hei! Ottaisitko nämä minun tuotteet myyntiin liikkeeseesi? Sinullahan olisi tilaa näille tuotteille tuossa ovensuussa, kun laittaa siihen pyörivän telineen? Saat 20% komission myynnistä, eikä sinun ei tarvitse maksaa näitä tuotteita ensin.”

Hyvä diili vai ei?

dreamstimefree_134369Ensinnäkin näissä tilanteissa idean myyjä, joka on siis tuotteen tehnyt ja tarjoaa diiliä, ei välttämättä huomioi tai ymmärrä seuraavia seikkoja.

1) Tuotteissa on (yleensä) 24% arvonlisävero. Eli ulosmyyntihinnaltaan 24,80 euron tuotteesta menee 4,80 euroa arvonlisäveroa. (Nk. Kotinikkarit, käsityöläiset, taiteilijat, jotka eivät tee bisnestä, eivät välttämättä huomioi edes tätä seikkaa.)

2) Kivijalkaliikkeen pääbisnes on myydä omia tuotteitaan, joissa on riittävän iso myyntikate (*) kattamaan kaikki liiketoiminnasta syntyvät kulut. Myyntikate ja käyttökate ovat nimittäin etenkin kivijalkaliikkeissä huomattavan erisuuruisia keskenään. Liiketilan vuokra ja henkilöstökulut ovat leijonanosa liikevaihdosta.

practical_business_financial_picture_01_hd_picturesPari vuotta sitten kävelin ostoskeskuksessa sijaitsevaan valokuvaamoon sisään. Ovenpielessä parhaalla paikalla oli jotain magneettikoruja esillä. Toisekseen asiakkaille tarkoitetun odotustilan pöydän tuntumassa jotain koriste-esineitä ja esineiden jälleenmyyjän käyntikortteja esillä. Valokuvia tai valokuvista tehtyjä tuotteita ei ollut esillä nimeksikään.

Kysyin valokuvaajalta, mikä on sinun päätoimiala? Vastaukseksi sain, että valokuvaamoahan hän pitää. Kysyin, miksi sinulla on valokuvaukseen liittymättömiä tuotteita viemässä kallisarvoista tilaa liikkeessäsi? Tilbehöörit lähtivät hevonkuuseen ja tilalle tulivat valokuviin liittyviä tuotteita ja seinä vuorautui kehystetyillä valokuvilla ja canvastauluilla.

(*) Tarvittavan myyntikatteen suuruutta voit takapuolituntumalla miettiä siitä, että esim. vaatekaupoissa tuotteita myydään jatkuvasti -20% ja -30% alennuksella, varsin usein -50% alennuksella ja parhaimmillaan jopa -70% alennuksella. Viimeisin toki alkaa lähennellä vähintään loppuunmyynti- jopa hävitysmyyntihintaa.

Kivijalkaliike tarvitsee lähtökohtaisesti merkittävän ison myyntikatteen vähittäismyynnissä oleville tuotteelleen, että myynnissä on järkeä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *