1) Ei ”tehdä”, eikä ainakaan myönnetä virheitä: ”Me kyllä osaamme!”
Iso ongelma on siinä, että ei tunnisteta sitä, mitä osataan ja mitä ei osata. Kysehän on yksilöiden osaamisesta. Henkilö, jolla ei ole organisointikykyä, sekoittaa pakkaa säätämällä sinne tänne. Voihan asioita tehdä monella tavalla, mutta olisi hyvä samalla olla avoin uusille ideoille. Ehkäpä joku muu tietää paremman tai helpomman tavan. Erikoista on myös sellainen, jos faktisen virheen (puutteellinen pöytäkirja tms.) antaa palautteeksi eteenpäin, tapahtuu vaikeneminen. Virheen myöntäminen on poissuljettua. Ja mikä pahinta, kun virhettä ei myönnä, estää samalla myös mahdollisuuden oppia ja kehittyä.
2) Organisointi ja delegointi
Erityisen tärkeä taito on kyky organisoida asioita. Olipa sitten kyseessä vanhempainpalaveri, turnauksen talkoovuorot, peliasujen tilaukset ja painatukset tai mikä tahansa, huonosta organisoinnista jää kyllä kiinni nopeasti. Asiat pitää osata junailla proaktiivisesti ottaen huomioon erilaiset liikkuvat osat. Ei voida mennä sen taakse, että talkoillahan näitä hommia tehdään. Jos ottaa jonkin tehtävän hoitaakseen, on syytä hoitaa se hyvin. Sen, joka osaa organisoida ja delegoida tehtäviä eteenpäin, tulisi hoitaa hommansa ja sen, joka ei osaa näitä hommia, olla puuttumatta tällaisia taitoja vaativiin asioihin.
3) Tiedottaminen
Siitä huolimatta, että digitalisaatio on tuonut meille helppoja kanavia tiedottamisen, ymmärryksen ja tai organisointikyvyn puute aiheuttaa tilanteen, että tiedottaminen tökkii. Tiedotetaan liian harvoin tai toisessa ääripäässä liian paljon sirpaletietoa. Tai jää huolehtimatta, että ko. tiedotuskanavassa olisivat kaikki, joille tiedottaminen kuuluu. Harvoin on myöskään sovittu tiedotuskäytäntöjä. Käytetäänkö maileja, tekstiviestejä, WhatsApp –ryhmää, Facebook –ryhmää vai mitä?
4) Oikeat ihmiset oikeille paikoille
Kaikki lähtee siitä, että sillä, joka johtaa, on näkemystä ja sosiaalisia taitoja löytää ja haastaa oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin. Kohdan 1) mukainen tyhmyys ja ylimielisyys laskee rivistä löytyvien fiksujen ja kompetenssia omaavien ihmisten motivaatiota merkittävästi ottaa roolia. Kliseisesti sanotaan, että hyvä johtaja löytää mukaan itseään fiksumpia. Tämä on suuri viisaus, mutta edellyttää johtajalta aitoja johtamistaitoja.
Urheiluseurojen ja yksittäisten joukkueiden johtaminen vaatii ihan työelämässäkin esiintyviä ja tarvittavia johtamistaitoja.