Mitkä toimialat säilyvät? – Kuka osaa tehdä monimutkaisesta yksinkertaisempaa ja johtaa ihmisiä?

Englannnin kielessä sana johtaminen on management ja leadership. Management on karkealla jaolla asioiden johtamista ja leadership on ihmisten johtamista.   Jari Sarasvuo on kertonut radio-ohjelmissaan, että orkestrointi on eräs tärkeä taito ja niitä, jotka osaavat johtaa asioita, tarvitaan aina. Kuka siis osaa nähdä isompia kokonaisuuksia ja monimutkaisuuden joukosta löytää ne oleellisimmat asiat, että prosessit yrityksissä… Lue lisää »

Mitkä toimialat säilyvät? Tulevaisuuden työstä pohdintaa! Puheenvuoroni koontia Work 2018 Oulu -messuilta

Sain kunnian esiintyä Work 2018 Oulu -messuilla.   Mielestäni edelleen tulevaisuudessa osaaville ja hyväasenteisille on töitä! Mitkä kaksi asiaa työnhakijalla ratkaisevat pelin?   1) Riittävä kompetenssi   Kun ihmisellä on riittävä kompetenssi, osaaminen ja taito tehdä haluttua työtä, homma onnistuu. Esim. koodauskieliä ymmärtävä henkilö voi kehittyä huippukoodariksi tuottamaan lisäarvoa sille, joka maksaa. 2) Motiiviperusta  … Lue lisää »

Tunnistin heikkouteni johtajana KukkoLassen seminaarissa! Mikä erottaa kapteenin ja suorittavan ruoskijan toisistaan kentällä?

Lasse Kukkonen, Kärppä-ikoni, Kärppä-kapteeni, Leijona-kapteeni ja vaikka mitä. Miksi mies on ollut kapteeni ja henkinen johtaja joukkueessa asemansa ansaiten?   Pelasin pitkähkön futisuran itse, vaikken huipulle päässytkään. Tahkosin eri sarjaportaita 2. – 6. divisioonan välillä, enimmäkseen 3. divisioonassa (9 kautta). 4. – 6. divareissa pelasin juniorina tai jäähdyttelyvuosina.  Samoin futsalia tuli pelattua useammalla sarjatasolla 2.… Lue lisää »

Oikea johtaja uskaltaa olla aito – oppeja Lasse Kukkoselta (vieraskynä)

Lassen lajissa pytyn nostaminen keväällä ilmaan on kauteen lähdettäessä suurena tavoitteena. Se on kuitenkin lähtökohtaisesti (luultavasti) jokaisen pelaajan ja joukkueen itsestään selvä tavoite, niin tarvitseeko siitä koko aikaa ”jauhaa”? Liekkö Lasse sitten tarkoitti, että se kuuluisa matka on tärkeämpi, mitä lopputulos. Se on tärkeintä, että annat intohimosta kaikkesi ja voit katsoa rehellisesti itseäsi jokaisen harjoituksen… Lue lisää »

Idiootit ympärilläni –> toimii! Mikä on markkinoinnin yksi suurimmista ”salaisuuksista”?

  Oletko lukenut tai kuunnellut Idiootit ympärilläni -kirjan? Olet ainakin kuullut kirjasta tai nähnyt kenties kirjan tv-mainoksessa? Onko kirja huikein teos erilaisuuden ymmärtämisestä ja kohtaamisesta? Morkkaamatta kirjaa voin sanoa, että ei se mikään sateentekijäkirja ole. Kyse on hyvin markkinoidusta tuotteesta, jossa otsikko on sitä, mitä markkinoinnin pitäisi olla eli kiinnostavaa! Idiootit ympärilläni raflaa miettimään, että…

Tags: ,

Häviäjien häkissä räksyttävät saattavat olla mustapekka kourassa

”Karavaani kulkee, koirat haukkuvat!”, on vanha sanonta. Eniten kolisevat tyhjät ämpärit. Törmään vuodessa satoihin yrittäjiin ja olen sparrannut pidempiaikaisesti kymmenillä eri toimialoilla olevia yrittäjiä. Ehkä on kliseistä sanoa, mutta sitä törmää laidasta laitaan erilaisiin toimijoihin, mutta mielenkiintoinen havainto on se, millainen suhtautumistapa bisnekseen ja tulostaulun valossa enemmän menestyviin eri ihmisillä on. Voin todeta heti alkuun,… Lue lisää »

Häviäjien häkissä räksyttävät saattavat olla mustapekka kourassa

”Karavaani kulkee, koirat haukkuvat!”, on vanha sanonta. Eniten kolisevat tyhjät ämpärit. Törmään vuodessa satoihin yrittäjiin ja olen sparrannut pidempiaikaisesti kymmenillä eri toimialoilla olevia yrittäjiä. Ehkä on kliseistä sanoa, mutta sitä törmää laidasta laitaan erilaisiin toimijoihin, mutta mielenkiintoinen havainto on se, millainen suhtautumistapa bisnekseen ja tulostaulun valossa enemmän menestyviin eri ihmisillä on. Voin todeta heti alkuun,… Lue lisää »

Viitseliäisyys ja pelon syrjään heittäminen myynnin keskiössä!

  Isoa tiliä tekevä myyjä soitti minulle. Hän kertoi tarinan naapuripaikkakunnalla asuvasta pariskunnasta, jolle kävi myyntikäynnin kuukausi sitten. Asiakkaat eivät ostaneet sillä käyntikerralla. Myyjälle jäi fiilis, että asiakkaat olivat nykyiseen palveluntarjoajaan niin tyytyväisiä, että jälkisoitto perään olisi turhaa retoriikkaa siinä kohtaa. Myyjällä oli kuitenkin sopivaa luppoaikaa ja päätti soitella asiakkaille perään kysyen, miksi kauppaa ei… Lue lisää »

Viitseliäisyys ja pelon syrjään heittäminen myynnin keskiössä!

  Isoa tiliä tekevä myyjä soitti minulle. Hän kertoi tarinan naapuripaikkakunnalla asuvasta pariskunnasta, jolle kävi myyntikäynnin kuukausi sitten. Asiakkaat eivät ostaneet sillä käyntikerralla. Myyjälle jäi fiilis, että asiakkaat olivat nykyiseen palveluntarjoajaan niin tyytyväisiä, että jälkisoitto perään olisi turhaa retoriikkaa siinä kohtaa. Myyjällä oli kuitenkin sopivaa luppoaikaa ja päätti soitella asiakkaille perään kysyen, miksi kauppaa ei… Lue lisää »

4 syytä, miksi johtajat ja esimiehet tekevät alaistensa töitä

  Satoja organisaatioita ja työyhteisöjä nähneenä ja sparranneena olen törmännyt erääseen ikävään ongelmaan kerta toisensa jälkeen nimittäin siihen, että esimiehet ja johtajat (käytän näistä jatkossa yhteisnimikettä esimies, koska toimitusjohtaja on yhtälailla esimies) tekevät alaistensa töitä. Yli 60 työntekijän työyhteisöä toimitusjohtajan pallilla johtaneena voin samastua näihin johtajiin ja esimiehiin. Tein aluksi nk. kaikkia työtehtäviä ja kasvun… Lue lisää »