Mikä on oikea hinta palvelulle? Varo idealistien neuvoja!

”Mulle sanottiin koulussa, että graafikon pitäisi saada 100 euroa tunnissa laskutusta, joten sen alle en tee mitään!” ”Konsultti sanoi, että älä anna alennuksia!” Yrittäjät saavat monenlaisia neuvoja, mutta vastuu on kannettava tehtyjen päätösten osalta 100% itse. Tästä syystä neuvoille kannattaa olla rakentavalla tavalla kriittinen. Onko neuvoja antanut henkilö istunut itse rahojen päällä 100% yrittäjäriskillä ja… Lue lisää »

Tee, älä pelkää! (vieraskynä)

Helpommin sanottu kuin tehty. Eikö? Me kaikki pelkäämme jotain, osalle on perusteet ja osalle taas ei. Kukaan ei kuitenkaan voi määritellä oikeaa ja väärää. On vain pelkoja. On pelkoja hammaslääkäristä, kuoleman pelkoa, konkurssin pelkoa, väärin kirjoittamisen pelkoa, väärin sanomisen pelkoa, arvostelun pelkoa, laitteiden käytön pelkoa… Nämä kaikki ovat aitoja pelkoja, mutta väitän, että voimme voittaa… Lue lisää »

Markkinoinnin 4 P:ta kilpailukeinoina

Löydätköhän ideaa kehittää markkinoinnin kilpailukeinoja seuraavista:   Product = tuote   Tuotteen osalta merkitystä on mm. seuraavilla tekijöillä: laatu, ulkonäkö, pakkaus, yleinen brändi, huolto- ja tukipalvelut sekä takuu ja ylipäätään tuotteen toiminnallisuus.   Palvelua kutsutaan myös tuotteeksi. 4 tunnin kotisiivous on tuote, koko päivän myyntivalmennus on tuote. Miten olet tuotteistanut palvelusi? Miten tuotteesi erottuu kilpailijoista… Lue lisää »

Ei myyjän työ helppoa ole! Siksipä myyjää tarvitaankin!

Asiakkaat eivät lähtökohtaisesti koe haluavansa ostaa sitä, mitä myyt! 3% – ”Ostan heti!” 6% – Asiakkaalla orastava kiinnostus 15% – Asiakkaalla on jo kumppani 25% – Asia ei ole juuri nyt ajankohtainen tai kiinnostava 51% – Ei kiitos tai vielä jyrkemmin ei ikinä! Perusmyyjä haluaa tavata joko ”ostan heti” tai asiakkaalla orastava kiinnostus –ryhmistä ihmisiä.… Lue lisää »

20% komissiolla tavaraa myyntiin? Kate-euroilla eletään!

20% komissiolla tavaraa myyntiin? Kate-euroilla eletään!   Nk. Kotinikkarin ehdotus kivijalkaliikkeen yrittäjälle. ”Moi! Saatte 30% alennuksella ostaa tuotteitamme ja voitte jälleenmyydä näitä ovh:lla ja saatte voittoa!” No huhhuh sentään, mikä ehdotus! Entäpä tämä? ”Hei! Ottaisitko nämä minun tuotteet myyntiin liikkeeseesi? Sinullahan olisi tilaa näille tuotteille tuossa ovensuussa, kun laittaa siihen pyörivän telineen? Saat 20% komission… Lue lisää »

Mikä ihmeen Vauhtipyörä?

Lempi- tai brändinimekseni bisnespiireissä on tullut Vauhtipyörä, mutta mistä se on saanut alkunsa? Kevättalvella 2011 olin perheeni kanssa laskettelemassa Vuokatissa. Olin nukuttamassa vaunujen kanssa silloin alle vuoden ikäistä poikaamme, kun 3,5 vuotias tyttäremme oli vaimoni kanssa rinteessä. Yhtäkkiä sain ajatuksen. Olisikohan vauhtipyora.fi –domain vapaana? Ei ollut! Tiesin, että ääkköset olivat vapautuneet domaineihin, joten kokeilin, josko… Lue lisää »