Motivaatio hukassa myyntityössä? 4 pohdittavaa asiaa!

Eräs asia, josta motivaation katoaminen voi johtua on usko. Usko mihin? 1) Usko tuotteeseen Uskotko vielä tuotteen olevan asiakkaille niin hyvä, että voit myydä sen äidillesi ja parhaalle ystävällesi? Jos tuote on niin hyvä ihmisille, mikset myy sitä? Usein törmään myyjiin, joiden ajatusmaailma muuttuu suhteessa tuotteeseen. Aikanaan usko tuotteen hyödyllisyyteen oli huima, mutta jostain syystä… Lue lisää »

Vastaväitteiden käsittelyyn 6 väkevää vinkkiä

Asiakkailla on tapana esittää vastaväitteitä erinäisistä syistä. Myyjän tulee olla näissä tilanteissa nokkela ja monesti vastakysymys on paras lääke, jotta saa selville tarkemmin, mistä kenkä (vielä) puristaa tai onko kyse verukevastaväitteestä. 1) ” Vertaillaan vaihtoehtoja!” –> ”Miksi?” Koeta siis kaivaa selville, miksi asiakas vertaa vaihtoehtoja. Saatat saada erityisen tärkeää tietoa tehdäksesi itse kaupat. 2) ”Meillä on… Lue lisää »

Asiakas päättää selän takana – älä ole sienen alla piilossa

64 % asiakkaista menetetään ennen ensimmäistä kohtaamista! Tässä kohtaa on syytä pysähtyä miettimään, mistä on kyse? Asiakas hankkii tietoa omin päin ennen ostopäätöstä. Kenties hän kysyy tutuilta mielipiteitä, katsoo yrityksen nettisivut läpi ja Googlaa yrityksen tai tuotteen nimellä lisätietoa. Asiakas kulkee 24/7 mahdollistavassa internet-ajassa ostoprosessin vaiheita joskus pitkäänkin omin päin niin, ettei potentiaalinen yritys pääse… Lue lisää »

Valitse olla voittaja äläkä luovuttaja, jos elämä heittää banaaneja sun jalkojen alle

  Lukioaikana hyvä kaverini pudotettiin jalkapallon parissa 2. divisioonan edustusjoukkueesta B-junioreiden kanssa treenaamaan nk. tryout –jakson jälkeen. Monen pelaajan mielestä valinta oli valmennusjohdolta väärä. Jotkut edustusjoukkueeseen tuossa vaiheessa päässeet eivät mielestämme ansainneet paikkaansa yhtä paljon kuin kaverini. Mitä kaverini teki? Ryhtyi niskoittelemaan, lintsaamaan yhteisistä ja omatoimisesta harjoittelusta? Päinvastoin! Hän laittoi pökköä pesään sitä kovemmin ja… Lue lisää »

Luokittele tuotteesi BCG-mallin avulla

Eräs hyvä tapa analysoida liiketoimintaa on BCG-malli, jonka lyhenne tulee sanoista Boston Consulting Group. Ryhmä laati matriisin, jolla luokitellaan yrityksen tuotteet neljään kategoriaan. X-akselilla markkinaosuus ja Y-akselilla markkinoiden kasvunopeus. Ryhmä 1. Rakkikoirat Tuotteet, joiden osalta markkinoiden kasvunopeus on pieni ja joiden oma markkinaosuus on pieni, ovat rakkikoiria. Niistä voi olla viisainta hakeutua eroon, koska bisnesodotukset… Lue lisää »

4 syytä, miksi puolisosi saattaa pelätä, että alat menestyä!

  Miksi lähipiiri ei (aina) tue menestystä janoavaa henkilöä? Puoliso saattaa olla satunnaisesti tai jatkuvasti poikkiteloin menestyjän tiellä? Muistan vuosien takaa, kun erään liiketuttavani vaimo lukittautui autoon, ettei miehensä pääse autolla liiketoimintatapaamiselle ilta-aikaan. Puhutaanpa nyt puolison menestymisestä. Eikö olisi ainakin taloudellisessa mielessä kohtuullisen hyvä asia, mikäli puolison tulot nousisivat? Tämähän mahdollistaa parisuhteessa eläville tai jos… Lue lisää »

The Walking Dead –> lopeta tekosyiden etsiminen! (vieraspostaus)

Hymy naamalla pyörähdän hotellihuoneen sängylle hamuten läppäriä. Raksalla painetun työpäivän, punttisalin, suihkun ja ruuan jälkeen olin aikeissa katsoa muutaman jakson Walking Deadia, kunnes puhelimen pirinä musertaa unelmani. Vanha tuttu Aholahan sieltä soittelee ja kyselee kuulumisia. Pikaisten kuulumisten vaihdon jälkeen, ‘myyntimies’ kartoittaa, olenko ajatellut aloittaa blogin kirjoittamisen, mistä on ollut jo pitkään puhetta. Välittömästi alan itsevarmana suoltamaan…

Tags: ,

Myyjä, istahda alas ja vastaa seuraaviin 8 kysymykseen ajatuksella

  Myyjä, milloin olet viimeksi pohtinut ajatuksella, mihin olet tähtäämässä myyntityössä? Tavoitteet myyntityössä tämän vuoden osalta, entäpä noin 3 vuoden tähtäimellä? Mikä on nykytilanne em. suhteen 3 vuoden tähtäimen? Arvioi 4-10 ja sanallisesti. Mitä minun tulee oppia, jotta pääsen tavoitteeseeni? Mitä pitää lisätä, mistä luopua? Tarvitaanko isompia muutoksia? Mitä vahvuuksia minulla löytyy tavoitteeseen päästäkseni? Kuka… Lue lisää »

Kaupanteon tärkeät vaiheet

1. Tunne oma tuotteesi – mitkä ovat tuotteesi ominaisuudet, edut, hyödyt asiakkaalle – usko omaan tuotteeseen 2. Valmistaudu – etsi tietoa asiakkaasta – mieti myynti-idea valmiiksi – aseta tavoite 3. Lähesty asiakasta oikein – herätä mielenkiinto, miksi asiakkaan kannattaa tavata sinut – myy itsesi – hanki luottamus 4. Tee tarvekartoitus – löydä ja tunnista asiakkaan… Lue lisää »

Ihan turha parjata nuorisoa!

Kuinkahan moni meistä syyllistyy morkkaamaan nuorempia sukupolvia, milloin milläkin tavalla: “Ei niillä ole käytöstapoja!”  “Ei niistä oo mihinkään!”  “Ei ne halua tehä töitä!”  Jne.   Malaga – Helsinki/Vantaa -lennolle viereeni sattui istumaan teini-ikäinen poika. Oletettavaa olisi (vai olisiko), että hän näppäilee iPhonea ja kuuntelee musiikkia koko matkan piittaamatta ympäristöstään. Aloimme jutella, eikä juttelu jäänyt sille… Lue lisää »