Mukava ei riitä! Aina ei oo kivaa, jos haluaa kehittyä!

  2-vuotias tyttäremme leikkii aktiivisesti. Eräänä päivänä kolmisenkymmentä nukkea ja barbia oli levällään olohuoneessa. Hän halusi dvd:tä pyörimään. En suostunut, en ennen kuin edelliset lelut on kerätty. Sanoin hänelle, että ensin kerätään lelut. Keräsimme ne yhdessä. Halusin näyttää mallia, koska hän on vasta 2-vuotias. Hetkeä myöhemmin huomasin, kuinka hän leikki eräällä lautapelillä ja sitten pakkasi… Lue lisää »

Anna potkuja asiakkaille! Ei se liikevaihto vaan tulos ja voitto!

  Jari Parantainen kirjoittaa ja puhuu usein raflaavan jämäkästi siitä, mitä syytä liikevaihdolla tai työntekijöiden määrällä on rehennellä? Eivät ne ole itseisarvo bisneksessä! Eräässä artikkelissaan hän kirjoitti taannoin kutakuinkin niin, että liikevaihto on riesa tarkoittaen sitä, että jos se ei tuo liikevoittoa. Mitä isompi liikevaihto, sitä enemmän yleensä tarvitaan laskuttamiseen ym. metatöihin resursseja. Muistan vuosia… Lue lisää »

Miksi sinut tuomitaan, jos kerrot onnistumistarinoita!

En aio pyydellä anteeksi tekstini luonnetta! Jos otsikko ahdisti, siirry lukemaan vaikka lähes täydellisen Maaret Kallion ihania blogikirjoituksia. Olen jo pidemmän aikaa saanut huomata, että moni kokee onnistumistarinoiden jakamisen negatiivisena. Itse ajattelen aivan toisella tavalla. Haluan kuulla muilta ihmisiltä, miten he ovat onnistuneet? Jos puhutaan kaupanteosta, mittarinahan on kauppojen syntyminen jollain aikavälillä. Kuulen oikeasti mieluummin… Lue lisää »

Strategia kuulostaa jargonilta, mutta on rautaa!

  Yrittäjä, pohdipas seuraavia asioita varsinkin ennekuin olet ostamassa mainostoimistolta tai digimarkkinointitoimistolta palveluita. Missio Missio kertoo yrityksen toiminta-ajatuksen lyhyesti, miksi yritys on olemassa? tulososa = mitä hyötyä asiakkaalle tarjotaan? panososa = miten tarvetta aiotaan tyydyttää?   Tulososa =            _________________________________________________________________ Panososa =          _________________________________________________________________   Yhdeksi siistiksi lauseeksi puettuna, yrityksen mission on seuraavanlainen: _________________________________________________________________ Visio (5v.) Visio… Lue lisää »

Kuka kerää ostohousuissa olevat liidit syliin?

Pidimme yhteisen webinaarin Verkkoaseman digiguru Tiina Räisäsen kanssa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille torstaina. Poikkesimme normaalista monologilinjasta vetämällä kumpainenkin omat osiot siten, että välillä haastoimme toisiamme kysymyksillä, joten saimme erittäin toimivan vuorovaikutuksen aikaan. Aiheenamme oli nettisivut ja Google markkinoinnin työkaluna. Moni pitää liidinä kontaktia, joka on suspekti, palveluita harkitseva asiakas, mutta erittäin kaukana vielä ostamisesta. Pohdimme… Lue lisää »

Motivaatio hukassa myyntityössä? 4 pohdittavaa asiaa!

Eräs asia, josta motivaation katoaminen voi johtua on usko. Usko mihin? 1) Usko tuotteeseen Uskotko vielä tuotteen olevan asiakkaille niin hyvä, että voit myydä sen äidillesi ja parhaalle ystävällesi? Jos tuote on niin hyvä ihmisille, mikset myy sitä? Usein törmään myyjiin, joiden ajatusmaailma muuttuu suhteessa tuotteeseen. Aikanaan usko tuotteen hyödyllisyyteen oli huima, mutta jostain syystä… Lue lisää »

Vastaväitteiden käsittelyyn 6 väkevää vinkkiä

Asiakkailla on tapana esittää vastaväitteitä erinäisistä syistä. Myyjän tulee olla näissä tilanteissa nokkela ja monesti vastakysymys on paras lääke, jotta saa selville tarkemmin, mistä kenkä (vielä) puristaa tai onko kyse verukevastaväitteestä. 1) ” Vertaillaan vaihtoehtoja!” –> ”Miksi?” Koeta siis kaivaa selville, miksi asiakas vertaa vaihtoehtoja. Saatat saada erityisen tärkeää tietoa tehdäksesi itse kaupat. 2) ”Meillä on… Lue lisää »

Asiakas päättää selän takana – älä ole sienen alla piilossa

64 % asiakkaista menetetään ennen ensimmäistä kohtaamista! Tässä kohtaa on syytä pysähtyä miettimään, mistä on kyse? Asiakas hankkii tietoa omin päin ennen ostopäätöstä. Kenties hän kysyy tutuilta mielipiteitä, katsoo yrityksen nettisivut läpi ja Googlaa yrityksen tai tuotteen nimellä lisätietoa. Asiakas kulkee 24/7 mahdollistavassa internet-ajassa ostoprosessin vaiheita joskus pitkäänkin omin päin niin, ettei potentiaalinen yritys pääse… Lue lisää »

Valitse olla voittaja äläkä luovuttaja, jos elämä heittää banaaneja sun jalkojen alle

  Lukioaikana hyvä kaverini pudotettiin jalkapallon parissa 2. divisioonan edustusjoukkueesta B-junioreiden kanssa treenaamaan nk. tryout –jakson jälkeen. Monen pelaajan mielestä valinta oli valmennusjohdolta väärä. Jotkut edustusjoukkueeseen tuossa vaiheessa päässeet eivät mielestämme ansainneet paikkaansa yhtä paljon kuin kaverini. Mitä kaverini teki? Ryhtyi niskoittelemaan, lintsaamaan yhteisistä ja omatoimisesta harjoittelusta? Päinvastoin! Hän laittoi pökköä pesään sitä kovemmin ja… Lue lisää »

Luokittele tuotteesi BCG-mallin avulla

Eräs hyvä tapa analysoida liiketoimintaa on BCG-malli, jonka lyhenne tulee sanoista Boston Consulting Group. Ryhmä laati matriisin, jolla luokitellaan yrityksen tuotteet neljään kategoriaan. X-akselilla markkinaosuus ja Y-akselilla markkinoiden kasvunopeus. Ryhmä 1. Rakkikoirat Tuotteet, joiden osalta markkinoiden kasvunopeus on pieni ja joiden oma markkinaosuus on pieni, ovat rakkikoiria. Niistä voi olla viisainta hakeutua eroon, koska bisnesodotukset… Lue lisää »