Miksi diplomi-insinööri on puhelinmyyjänä, mäkkärin kassalla tai kortistossa?

Media uutisoi varsin usein korkeakoulutetuista, jotka eivät saa tehdä koulutustaan vastaavia töitä. En halua syventyä asiaan poliittisesta vinkkelistä tässä artikkelissa. Viisastelu vs. hikoilu Törmään hyvin erilaisiin (netti)keskusteluihin. Jos aihe liittyy vaikkapa ”uskomushoitoihin” lähes varmuudella keskusteluun löytyy akateeminen viisastelija, joka iskee netistä kaivamansa artikkelit todisteeksi länsimaisen lääketieteen tueksi. Mitään muuta elämässä ei oikeastaan ole olemassa kuin… Lue lisää »

3 tärkeää asiaa tietää ennen kuin tekee yhtään mainosta tuotteitaan myydäkseen!

OMA MOTIIVIPERUSTA Motivaatio saa aikaan lähes kaiken! Olethan selvillä, miksi itse teet sitä, mitä teet/haluat tehdä? Miksi olet valinnut ko. toimialan (tuotteen/palvelun), jonka parissa työskentelet. Mikä sinua motivoi? Millaisia vahvuuksia sinulla on toimia kyseisellä toimialalla?   Tiedät varsin hyvin, että myyjän tulisi uskoa 1) itseensä, 2) edustamaansa yritykseen ja myös toimialaan sekä 3) tuotteeseensa. Tunnet… Lue lisää »

6 syytä laittaa uusi myyjä messuille heti alkuun! –> Messuilla opit myymään!

  Myynti on matematiikkaa! Myynti on psykologiaa! Myynti on sosiaalista vaikuttamista! Listaa voisi jatkaa! Miksi uusi myyjä messuille konkarin kanssa? 1) PALJON KONTAKTEJA Messuilla käy tyypillisesti paljon ihmisiä. Tällöin prospekteja, potentiaalisia asiakkaita, kulkee myyntikojun ohi satamäärin. Ko. kohderyhmä on kaiken lisäksi paikalla, koska messujen aihepiiri kiinnostaa. 2) KUUNTELEMALLA JA SEURAAMALLA OPPII Kun konkari myy vieressä,…

Tags: , ,

Lopeta itsepetos ja katso tekojasi!

Jos et ole saanut kirjoitettua e-kirjaa ollenkaan vaan ko. projekti on venynyt kuukausia tai vuosia, se ei vielä ole sinulle riittävän tärkeä asia. Jos et saa aikaiseksi lähteä lenkille tai et koe, että sinulla olisi sille aikaa, et oikeasti halua lenkille. Jos et ehdi tehdä enempää myyntityötä, jokin muu on sinulle tällä hetkellä tärkeämpää. Ihmisellä… Lue lisää »

Ensiaskeleet blogikirjoittamiseen

  Törmään lähes jokaisella valmennuksellani yrittäjiin, joilla on ollut mielessä aloittaa blogikirjoittaminen, mutta homma ei ole vielä nähnyt päivänvaloa! Koetan aina kannustaa aloittamaan, mutta samalla muistan fysiikan oppitunneilta, että lähtökitka on suurempi kuin liikekitka. Tällöin minun on palattava ajassa taaksepäin vuoteen 2011, jolloin sain ajatuksen aloittaa blogikirjoittaminen jossain vaiheessa ainakin yrittäjyyteen, myyntiin, markkinointiin, johtamiseen, esiintymiseen… Lue lisää »

4 tyyliä vastata odotuksiin – miten sinä reagoit sisäisiin ja ulkoisiin odotuksiin?

Ihmiset voidaan jakaa 4 eri kategoriaan sen suhteen, miten he vastaavat sisäisiin ja ulkoisiin odotuksiin ja sääntöihin. Aiheesta on kirjoittanut mm. Gretchen Rubin. Sisäinen odotus voi olla esimerkiksi sitoutuminen säännölliseen lenkkeilyyn oman hyvinvoinnin parhaaksi. Ulkoinen odotus voi liittyä vaikkapa esimiehen antamiin työtehtäviin. Kohottajat vastaavat hyvin niin sisäisiin kuin ulkoisiin odotuksiin. Kohottajat pitävät deadlineistä kiinni, noudattavat… Lue lisää »

Mikä on oikea hinta palvelulle? Varo idealistien neuvoja!

”Mulle sanottiin koulussa, että graafikon pitäisi saada 100 euroa tunnissa laskutusta, joten sen alle en tee mitään!” ”Konsultti sanoi, että älä anna alennuksia!” Yrittäjät saavat monenlaisia neuvoja, mutta vastuu on kannettava tehtyjen päätösten osalta 100% itse. Tästä syystä neuvoille kannattaa olla rakentavalla tavalla kriittinen. Onko neuvoja antanut henkilö istunut itse rahojen päällä 100% yrittäjäriskillä ja… Lue lisää »

Tee, älä pelkää! (vieraskynä)

Helpommin sanottu kuin tehty. Eikö? Me kaikki pelkäämme jotain, osalle on perusteet ja osalle taas ei. Kukaan ei kuitenkaan voi määritellä oikeaa ja väärää. On vain pelkoja. On pelkoja hammaslääkäristä, kuoleman pelkoa, konkurssin pelkoa, väärin kirjoittamisen pelkoa, väärin sanomisen pelkoa, arvostelun pelkoa, laitteiden käytön pelkoa… Nämä kaikki ovat aitoja pelkoja, mutta väitän, että voimme voittaa… Lue lisää »

Markkinoinnin 4 P:ta kilpailukeinoina

Löydätköhän ideaa kehittää markkinoinnin kilpailukeinoja seuraavista:   Product = tuote   Tuotteen osalta merkitystä on mm. seuraavilla tekijöillä: laatu, ulkonäkö, pakkaus, yleinen brändi, huolto- ja tukipalvelut sekä takuu ja ylipäätään tuotteen toiminnallisuus.   Palvelua kutsutaan myös tuotteeksi. 4 tunnin kotisiivous on tuote, koko päivän myyntivalmennus on tuote. Miten olet tuotteistanut palvelusi? Miten tuotteesi erottuu kilpailijoista… Lue lisää »

Ei myyjän työ helppoa ole! Siksipä myyjää tarvitaankin!

Asiakkaat eivät lähtökohtaisesti koe haluavansa ostaa sitä, mitä myyt! 3% – ”Ostan heti!” 6% – Asiakkaalla orastava kiinnostus 15% – Asiakkaalla on jo kumppani 25% – Asia ei ole juuri nyt ajankohtainen tai kiinnostava 51% – Ei kiitos tai vielä jyrkemmin ei ikinä! Perusmyyjä haluaa tavata joko ”ostan heti” tai asiakkaalla orastava kiinnostus –ryhmistä ihmisiä.… Lue lisää »