Digimarkkinoinnin osaaja ja vaikuttaja Tiina Räisänen puhui eräs päivä videollaan saaneensa joltakulta viestiä, ettei voida verkostoitua LinkedIn:ssä, kun ei olla tavattu.
Repesin nauruun! Mitähän varten koko LinkedIn on nimensäkin mukaisesti? Itselläni on liki 11.000 kontaktia Linkkarissa, enkä todellakaan ole tavannut näistä ihmisistä kuin maksimissaan 10%.
Sain muuten ei-tapaamaltani kontaktilta oheisen viestin eräänä päivänä. Tässä ote viestistä, ei koko viesti.
”Terve Juha. Olen alkanut kerätä eri alojen osaajien sitaattikirjaa myynnistä. Haluaisin myös sulta hyvin lyhyen yhden lauseen, korkeintaan muutaman lauseen vinkin muille myyjille. Ois niin siistiä saada Juha ’Vauhtipyörä’ Ahola mukaan. Nyt on jo yli 60 sitaattia kasassa eri osaajilta. Mukana myös julkisuudestakin tuttuja nimiä. Kysymys on siis lyhyesti. Myynnin oivalluksesi?”
Pääsin, en joutunut, siis antamaan sitaatin kirjaan, mikä taas lisää tunnettuuttani ja pitkässä juoksussa lisää kaupan mahdollisuuksia. Lisäksi antaessani sitaatin, tein pienen palveluksen pyytäjälle, mikä niin ikään lisää mahdollisuutta, että pyytäjä vinkkaa meikäläisestä positiivisen sanan joskus eteenpäin.
Facebookissa itselläni on noin 2500 kaveria. Sähköpostilistalleni on kirjautunut 1700 ihmistä. Olen ylläpitäjänä noin 70 FB-sivulla ja lukuisissa FB-ryhmissä. Isoimmassa perustamassani FB-ryhmässä on liki 22.000 jäsentä. Sitten Instassa ja Twitterissä on myös kontakteja. Lisäksi ManyChatissä (Messenger botissa) minulla on satoja ihmisiä, joille voin laittaa FB-sivujen nimissä privaviestejä, jotka avataan 90-100%:sesti.
Mitä nämä kaikki ovat? Englannin kielellä sana ”asset” eli varanto kuvastaa asiaa.
Varanto on siis jossain määrin itse hankittua yleisöä, jolle pääsee viestimään aloitteellisesti. Kukin kontaktipiiri on jonkin tietyn kontekstin äärellä. Aikoinaan siivous- ja kotihoitopalveluiden parissa nopea kasvumme naurettavan pienellä markkinointieurojen käyttämisellä onnistui juuri siksi, että keräsimme systemaattisesti varantoa. Saimme lähettää jopa tekstiviestejä asiakkaillemme, mikä lisäsi myyntiämme nopealla aikajänteellä, yleensä 2 seuraavalle päivälle selvästi. Pystyimme siis buukkaamaan lähipäiville täydennystöitä omista intresseistämme käsin, kun opimme, miten hyödynnämme varantoa.
Suosittelen vahvasti heittämään ”ei olla tavattu” -argumentit romukoppaan, kun puhutaan vaikkapa LinkedIn:stä. Jari Sarasvuo on myös naurun kera sanonut, että eihän kaupan määrä kasva, jos kaventaa segmenttiä eli potentiaalisten asiakkaiden määrää. Tämä ei ole ristiriidassa kuitenkaan sen kanssa, että on järkevää miettiä, millainen viesti uppoaa millekin segmentille.
Verkostoidu, hanki varantoa! Se on kuin laittaisi 1 pellon sijaan 10 pellolle siemeniä. Todennäköisyys saada iso sato vain kasvaa!
Omassa puhelinpalvelun soittotiimissäni on jo vuosia ollut erinomainen soittaja, jota en ole koskaan tavannut! Silti näiden vuosien myötä voin kutsua häntä jopa ystäväksi.😊👍
Muutamille tämä tilanne on herättänyt ihmetystä, mutta useimmat ymmärtävät, ettei tällä alalla kasvokkain tapaamisella on merkitystä. Buukkarin tehtävä on vakuuttaa nimenomaan ilman tapaamista. Olen siis ehdottomasti samaa mieltä, ettei tapaaminen ole verkostoitumisen edellytys.