Mikä somessa toimii tällä hetkellä?

@vauhtipyora

##yrittäjä ##somekanavat ##sisältö ##lyhytvideot ##vauhtipyörä ##vauhtipyora

♬ La Primavera – Oliver Momm Remix – Sash!

Tyypillisiä some-kanavia yritysten markkinoinnissa ovat Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn ja Youtube.

Tällä hetkellä lyhytvideot ovat erittäin vahvassa nousussa. Näin ollen TikTok, Insta Reels ja YouTube Shorts ovat tärkeitä kanavia huomioitavaksi valinnoissa.

Muutamia havaintojani, kun ylläpidän useiden yritysten mm. FB, Insta ja TikTok -kanavia:

  • Facebookissa kuluttajabisneksessä arvonnat ovat aivan ylivoimainen keino saada maksutonta näkyvyyttä.
  • Facebookissa B2B puolella on lähes edellytys tarttua maksulliseen mainontaan, koska maksuton näkyvyys on laskenut vuosi vuodelta.
  • Instagram tukee videosisältöä yhä enemmän. Video ja kuva ovat keskiössä. Tekstit jäävät monella lukematta.
  • Sekä FB:ssä että Instassa tarinat (24h) ovat tärkeitä.
  • LinkedIn:ssä asiantuntijasisältö toimii kohtuudella, mutta olisi tärkeää haastaa kysymyksillä yleisöä osallistumaan keskusteluihin. Pelkkä “omien pierujen haistelu” ei tuo merkittävää näkyvyyttä yleensä.
  • YouTubessa kannattaa tehdä myös lyhyitä Shorts -osion videoita. YouTubessa hakukoneoptimointia on syytä myös tehdä hyvien tekstiosioiden kera.
  • Omnipresence (kaikkialla esilllä oleminen) on hyvä, jos resurssit siihen riittävät. Ainakin tarinoita kannattaa jakaa yhdellä iskulla joka paikkaan. Esim. TikTok -video kannattaa jakaa aina suorilta FB ja Insta tarinoihin.

Käytän itse erittäin aktiivisesti TikTokia työkaluna markkinoinnissa tukemaan FB-sivua ja Insta-tiliä.

Useiden yritysten kanssa olen pitänyt some-sparrauksia, joissa työstetään kaikkia valittuja some-kanavia strategian pohjalta. Tämä onnistuu kätevästi myös etänä. Yleensä 3,5h (puoli päivää) on sopiva aika sparraukselle. Pidän myös ryhmävalmennuksia somen tiimoilta.

 

@vauhtipyorafb vinkit♬ Freestyler – Bomfunk MC’s

Facebook-markkinointi nollabudjetilla valmennus/sparraus ja/tai työpaja 

Haluatko kuulla toisinajattelua Facebook-markkinoinnista?

– Miten generoida liidejä Facebookista?

– Miten saada ihmiset tykkäämään ja kommentoimaan?

– Miten Facebookissa pääsee vauhtiin, eikä sinua koukuteta jatkuvaan maksulliseen mainontaan? Maksuton näkyvyys vaatii todella mielenkiintoa herättäviä julkaisuja, muuten näkyvyys jää todella pieneksi!

Työpajan sisältöjä, räätälöidään osallistujien lähtötason mukaan seuraavista:

Yrittäjät oppivat luomaan Facebook-sivuston, ylläpitämään sivustoa sekä hyödyntämään Facebook-markkinoinnin menetelmät

– Facebook-sivun kehittäminen (perusteet kuten valikkorakenne)

– Facebook-sivujen ylläpitäminen ja julkaisujen ajastaminen

– Markkinointi nollabudjetilla (millaisia julkaisuja)

– Erilaiset julkaisut ja niiden käyttötarkoitukset

– Maksullisen mainonnan mahdollisuudet (osallistujien tason mukaan, Business Manager maksullisessa mainonnassa tärkeä työkalu)

– Facebook-sivujen kehittäminen (valikkorakenteen ym. syventäminen monipuolisemmaksi kuten Insta-, Twitter- ja Youtube-välilehdet)

– Facebook-sivujen ylläpitäminen ja julkaisujen ajastaminen

– Erilaiset julkaisut ja niiden käyttötarkoitukset

– Varannon kerääminen (kuten ManyChat ja Google Forms)

Fokukset workshop -osioon

FB-sivun

– nimi – käyttäjänimi – profiilikuva – kansikuva – tiedot

– valikkorakenne (palvelut kauppa Insta Youtube ym. välilehdet) kuntoon

– BusinessManager -työkalu (hox. politiikan parissa tietyt erityiset toimenpiteet edellytyksenä, että mainostilin saa toimivaksi)

– erilaiset, monipuoliset julkaisut

– tarinat (24 h) erittäin tärkeä tänä päivänä (Instassa myös Reels eli Kelat)

Työpajaan ehdottomasti oma läppäri mukaan. Ja mielellään omalla koneella olisi kaksinumeroinen määrä yrityksen liiketoimintaan liittyviä kuvia, joita voidaan hyödyntää mm. julkaisuissa.

 

Facebookin suosiota tai käyttäjämääriä ei varmasti tarvitse erikseen promota. Valitettavan usein kuitenkin yrittäjät ovat osaamattomia, tietämättömiä tai haluttomia hyödyntämään FB:tä monessta eri syystä.

Facebook-markkinointi nollabudjetilla

Olen vetänyt mm. ELY:n, yrittäjäyhdistysten, valmennustalojen MicroEntren sekä kymmenien mikro- ja pienyrittäjien kanssa Facebook-markkinointi nollabudjetilla valmennuksia, työpajoja ja sparrauksia kymmenillä eri paikkakunnilla.

  • Oulainen, Ylivieska, Sievi, Haapajärvi, Pyhäjärvi, Ii, Taivalkoski, Kuusamo, Rovaniemi, Ranua, Kemi, Tornio, Muonio, Levi, Saariselkä, Pyhä/Luosto, Vaasa, Turku, Kauhajoki, Seinäjoki, Alajärvi, Lahti, Joensuu, Kuopio, Utajärvi, Pudasjärvi…

Työpajoissa huomioidaan osallistujien lähtätaso (aloittelija / edistynyt), jotta tilanteeseen nähden järkevä sisältö käydään läpi.

 

Juha Vauhtipyörä AholaJuha “Vauhtipyörä” Ahola

Vauhtipyörä Ahola Oy,
yritysvalmentaja, sparraaja, mentori ja näyttötutkintomestari.

Director ConsultantBusiness Network International (BNI)

044 – 507 2028
juha.ahola(at)vauhtipyora.fi

 

@vauhtipyoraSuositukseni 💪♬ Played Alive – Warm Up

Referenssit

Asiakkaiden palautteita

Persauksille potkiva, asiantunteva, yksilöllinen valmentaja - huomaa piilossakin olevat kyvyt  Anu Höijer, yrittäjä, vyöhyketerapeutti
Persauksille potkiva, asiantunteva, yksilöllinen valmentaja - huomaa piilossakin olevat kyvyt  Anu Höijer, yrittäjä, vyöhyketerapeutti
Lue koko teksti

Asiantunteva, selkeä ja innostava kouluttaja! Raija Tuominen, yrittäjä, Studio P.S.V.  (kuva Studio P.S.V.)
Asiantunteva, selkeä ja innostava kouluttaja! Raija Tuominen, yrittäjä, Studio P.S.V.  (kuva Studio P.S.V.)
Lue koko teksti

Kiitos, kyllä olikin mielenkiintoinen perjantaipäivä. Uusia ajatuksia ja ideoita alkoi putkahtelemaan. Katsotaan mitä niistä saa käytäntöön vietyä. Suosittelen! Piia Marika, kosmetologi Auringonsade-Ihohoitola
Kiitos, kyllä olikin mielenkiintoinen perjantaipäivä. Uusia ajatuksia ja ideoita alkoi putkahtelemaan. Katsotaan mitä niistä saa käytäntöön vietyä. Suosittelen! Piia Marika, kosmetologi Auringonsade-Ihohoitola
Lue koko teksti