Vinkki 1. Facebook-sivun nimen pitää kertoa, mitä teet, myyt tai millä toimialalla olet

Vauhtipyörän Facebook artikkeli

Aiemmin FB-sivuni nimi oli pelkkä Vauhtipyörä, mutta kun jotkut ihmiset, jotka eivät tunne yritystäni, kysyivät, mikä on Vauhtipyörä? Onko se pyöräliike? No, siksipä päätin laittaa nimeen täydennyksen Vauhtipyörä – myynnin ja markkinoinnin valmentaminen ja sparraaminen. Valmennan laajemminkin, mutta nuo ovat ne pääjutut niin haluan tuoda ne eniten esille.

Nyt ihmiset, jotka näkevät postauksiani, saavat heti tiedon, mitä teen. Mieti, käykö sinun FB-sivun nimestä heti selville, mitä teet? Ellei se käy selville, päivitä nimi sivun tiedoista.

FB-sivunNimi

Jos päätät kokeilla FB-sivun nimen muuttamista, kannattaa lukea oheinen ohje läpi. Nimimerkillä, osa pyynnöistä on mennyt läpi, osa ei. =D

https://www.facebook.com/help/364458366957655/?ref=pages_sd

Vinkki 2. Facebook-sivun kansikuva (mm. video on hyvä veto)

Oletko harkinnut Facebook-sivusi kansikuvan paikalle videota? Facebook nimittäin mahdollistaa tämän. Videoiden suosio on ollut nouseva trendi. Esim. itselläni video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa. Omaa videotani voisin parantaa vielä siten, että tekstittäisin tuon. Jos sinulla on henkilöstöä, miksipä et esittelisi henkilöstöä tuossa videossa tai vaihtoehtoisesti tuotteesi tai palvelusi tulisi muutoin esille. Liikkuva kuva saa huomiota paremmin. Harkitse ja jos kolahtaa niin toimi. 🙂

Joka tapauksessa kansikuvaan kannattaa panostaa. koska se nousee esille ja näkyy helposti. Kansikuvaa voi vaihdellakin tilanteen mukaan, mutta profiilikuva kannattaa pitää samana, jotta brändisi tunnistetaan. Profiilikuvan paikalla logo on luontevin. Logon koon tulee sopia tuohon neliöön.

Kansikuvan ja profiilikuvan koot näet täältä FB:n ohjeistamana.

Facebook-kansivideo

Vinkki 3. Aktivoi kohderyhmä oikeasti kiinnostavalla ja hauskalla jutulla

Helpommin sanottu kuin tehty! Miten aktivoida kohderyhmä (tykkääjät) kommentoimaan. Erilaiset arvonnat ja kilpailut toimivat, mutta aina ei ole pakko edes antaa mitään palkintoa. Itse pitää keksiä, mikä voisi olla kiinnostavaa ja lainaan erästä vanhaa viisautta: “Varasta parasta!” Kyylää ja syynää siis FB-seinää niin, että laitat merkille ja ota näyttökuvia talteen postauksista, jotka ovat saaneet kommentteja ja tykkäyksiä paljon.

Tässä vinkkinä hyvin toiminut kilpailu, jossa palkinto ja toinen postaus, jossa pyydettiin vain mielipiteitä. Itse asiassa “Sopiiko majoneesi pitsaan?” -tyyppiset kyselyt toimivat. Tuo Urheilu Pajalan postaus räjähti niin kovasti, että yrittäjän tytär soitteli minulle kysyäkseen, onkohan porukka luullut tuota arvonnaksi ja että onko siis pakko arpoa jotain? Ei ole! Kun arvontaa ei ole luvattu, sitä ei tarvitse pitää. Ihminen on laumaeläin!

Hox. Kun kommenttien määrä nousee yli tuhanteen, postaus tavoittaa kymmeniätuhansia.

P.S. Eräälle asiakkaalleni tekemässä arvonnassa oli muutama 820 kommenttia ja postaus tavoitti 243 237 ihmistä. Mutta tästä vinkki myöhemmin.

ParkBuffetRäjäytti

Näyttökuva 2017-05-10 kello 20.58.01

Vinkki 4. Hyödynnä ryhmissä piilevät mahdollisuudet – etsi ryhmät, joissa kannattaa olla aktiivinen

Oletko aktiivinen (isoissa) Facebook-ryhmissä? Seuraatko postauksia aktiivisesti? Suositteletko siellä tuttavayrittäjien palveluita ja “kyttäätkö” myös mahdollisuuksia itsellesi?

Yrittäjät -ryhmän oheisen postauksen myötä sain ainakin 2 kauppaa itse osallistuttuani keskusteluun.

YrittäjätRyhmä

Ja toisen oheisen kuvan mukaisesti nopein reagoija saa kaupa minulta, kun etsin sopivaa palveluntarjoajaa.

Silmät auki ja korvat hörölle! Mahdollisuuksia on joka puolella – missä sinä olisit kytiksellä? 🙂

Autoteippaus

Vinkki 5. Ajasta sivujulkaisuja ja säästä aikaa 

Yllättävän moni ei tiedä, että sivujulkaisuja voi ajastaa. Tällä tavoin säästää aikaa merkittävästi. Jokainen, jolla ei ole MattiKukkarossa, tankkaa auton tankin täyteen aina, kun vaivautuu tankille. Ammattilaiset laittavat yhtälailla samoilla tulilla viikoksi, kuukaudeksi tai jopa puoleksi vuodeksi “peruspostauksia” sivujulkaisuiksi kerralla. Sitten ajankohtaisia täydennyksiä pystyy tekemään niiden lisäksi. Itselläni on tällä hetkellä 82 ajastettua julkaisua Vauhtipyörän FB-sivulle.

Jos varaat tälle ajastamiselle aikaa 30 – 60 minuuttia niin saat yllättävän pitkälle julkaisuja.

Ajasta

Vinkki 6. Muokkaa sivun rakennetta

-> Asetukset (kansikuvan päällä) -> Muokkaa sivua.

Voit muokata sivun rakennetta (“valikkoa”) tarkoituksenmukaiseen järjestykseen ja poistaa myös tarpeettomat välilehdet. Noista välilehdistä voisin nostaa esille Palvelut ja Muistiinpanot, joita kannattaa hyödyntää. Voit käydä katsomassa www.facebook.com/Vauhtipyora, miten itse olen hyödyntänyt nuo mahdollisuudet.

Näyttökuva 2017-10-08 kello 20.16.18

Vinkki 7. Hyödynnä tapahtumia saamalla ihmiset reagoimaan niihin

Tämä vinkki on helpommin sanottu kuin tehty. Pizzeria Romeon kanssa onnistuimme parissa tempauksessa. Pitsamaanantai nosti kävijämäärän 11-kertaiseksi normaaliin maanantaihin verrattuna – pihalla 30 metrin jono. Kebab-maanantai räjähti samalla tavalla ja 6 tunnissa meni 100 kiloa kebabia. Kumpaankaan emme käyttäneet euron latia mainosrahaa. Ainoa panos oli oheisen kuvan mukainen houkutin – klikkaa kiinnostunut / osallistun niin voit voittaa kebab-annoksen.

Molemmat tapahtumat tavoittivat n. 40.000 ihmistä ja em. klikkauksia noin 1000. Kannattaa tehdä hyvä tapahtumakuva (oheinen kuva on ruma, mutta toimi kehotuksensa johdosta). Lisäksi on hyvä miettiä, mihin isoihin ryhmiin tapahtuman voisi jakaa ja tässä kohtaa tuo kansikuva kehotuksen kera toimii. Lue kuitenkin ko. ryhmän säännöt, sillä esim. Oulun isossa puskaradiossa ei saa jakaa tällaisia (enää).

Tapahtumassa tärkeintä on, että ihmiset klikkaavat kiinnostunut / osallistun, jotta näkyvyys laajentuu merkittävästi klikanneen lähipiiriin (FB-kavereille).

Kebab-maanantai 

Vinkki 8. Muistiinpanot -välilehden hyödyntäminen

Voit kirjoittaa muistiinpanoja, mikäli olit lisännyt Muistiinpanot -välilehden FB-sivusi valikkoon. (Vinkki tästä ylempänä, miten toteutetaan.) Muistiinpanoksi voit lisätä vaikka hinnaston tai blogikirjoituksen –> ja vain mielikuvitus on rajana. Mm. blogikirjoituksiin tuo osio toimii hyvin etenkin, ellei sinulla oli erillistä blogia. Ravintolat ja grillit ovat käyttäneet Muistiinpano-osiota ruokalistana.

Muistiinpanot

 

Vinkki 9. Toimintokutsu ja aktiivisuus vuorovaikuttaa 

Some jyrää!Ylläpitäessäni lukuisia FB-sivuja huomaan, että monta kertaa sellaista palautetta saa asiakkailta FB-sivun inboxiin, mikä varmasti soittamalla jäisi antamatta.

Ihmiset haluavat vuorovaikuttaa yrityksen kanssa heille itselleen luontevalla tavalla. (FB-)viestin lähettäminen tutkimusten mukaan on mielekkäämpää kuin soittaminen. Joka tapauksessa kannattaa miettiä, mikä toimintokutsu olisi sopiva ja sen voi määritellä kuvan mukaisesta kohdasta. Kannattaa madaltaa kynnystä yhteydenottoon.

 

FB-vinkitToimintokutsu

Vinkki 10. Kansikuvan paikalle slideshow -video (uutuus)

Kansikuvan paikalle voit ladata slideshow -videon FB-sivulle. Toteuta video ensin Jaa kuva tai video –> Luo diaesitys. Ja tämän jälkeen Vaihda kansikuva –> Valitse videoista. Tämä on näppärä konsti saada liikkuvaa kuvaa kanteen, ellei sinulla ole valmista hyvää videota tuohon.

Näyttökuva 2017-11-13 kello 22.59.28