Pidimme yhteisen webinaarin Verkkoaseman digiguru Tiina Räisäsen kanssa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille torstaina. Poikkesimme normaalista monologilinjasta vetämällä kumpainenkin omat osiot siten, että välillä haastoimme toisiamme kysymyksillä, joten saimme erittäin toimivan vuorovaikutuksen aikaan. Aiheenamme oli nettisivut ja Google markkinoinnin työkaluna.

Moni pitää liidinä kontaktia, joka on suspekti, palveluita harkitseva asiakas, mutta erittäin kaukana vielä ostamisesta. Pohdimme sitä, mitä toimenpiteitä itse asiassa on tarpeen tehdä asiakkaan ostopolulla pitkänkin aikaan ennen kuin asiakas vetää ne kuuluisat ostohousut jalkaansa?

Kyllä se asia kiteytyy oikean lisäarvon tuottaminen. Ja jotta voi tuottaa oikeaa lisäarvoa, täytyy tuntea asiakkaan, siis suspektin ajatusmaailmaa ja etenkin ongelmia, joissa eteenpäin auttaminen on se homman juju! Tarjotessaan lisäarvoa, yritys luo suhdetta ja luottamusta suspektin kanssa.

Pienen aiheeseen kiinnostusta osoittavan signaalin jälkeen normimyyjä nostaa luuria ja alkaa myydä pää jäässä suspektille, joka ei (yleensä) ole vielä valmis etenemään asiassa ostoon saakka. Myyjällä jää luu vetävän käteen!

Liidiä ei saada syliin, se ansaitaan! Tavalla tai toisella yrityksen on tehtävä hartiavoimin töitä luottamusta synnyttääkseen. Syksyn ajan olen ollut onnellisessa asemassa sikäli, että noin 6 vuoden sitkeä työ on alkanut tuottaa merkittäviä määriä yhteydenottoja ostohousut jalassa olevia asiakkaita. Takana on nyt noin 600 blogikirjoitusta ja muuta esilläoloa. Ja kyllä, on niitä konsulttien kiroamia nk. maksuttomia puhekeikkoja, on ollut suspektien eteenpäin auttamista paljon ilman, että rahat olisivat omaan kassaan valuneet. Mutta maine on kasvanut ja viidakkorumpukin paukkuu.

Oli hienoa kuulla, miten Verkkoasema on uudistunut ja löytänyt keinot ”kisutella” asiakasta hyvissä ajoin ostoprosessia kohti kauppoja. Suosittelenkin itse kutakin meistä miettimään yrittäjinä, mitä lisäarvoa voisimme tuottaa jatkuvasti tuleville, maksaville, asiakkaille. Eivät nämä pikaoppaat, blogit ja vlogit hukkaan mene! Ne vaativat kyllä työtä ja sitkeyttä siinä, että tämän päivän kylvettyä siementä ei korjata vielä huomenna vaan kenties kuukausien päästä.

Lopetetaan ihmeessä pelkkä tilausten vastaanottaminen kirjanpitäjämäisesti ja otetaan prosessi omiin käsiin!

Se korjaa sadon, joka kylvää laadukkaita siemeniä kaiken aikaa! Auttamalla muita, autat itseäsi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *