Eräs hyvä tapa analysoida liiketoimintaa on BCG-malli, jonka lyhenne tulee sanoista Boston Consulting Group. Ryhmä laati matriisin, jolla luokitellaan yrityksen tuotteet neljään kategoriaan. X-akselilla markkinaosuus ja Y-akselilla markkinoiden kasvunopeus.
Ryhmä 1. Rakkikoirat
Tuotteet, joiden osalta markkinoiden kasvunopeus on pieni ja joiden oma markkinaosuus on pieni, ovat rakkikoiria. Niistä voi olla viisainta hakeutua eroon, koska bisnesodotukset eivät ole suuret ja tuotot ovat käyneet pieniksi.
Ryhmä 2. Lypsylehmät
Tuotteet, joiden osalta markkinoiden kasvuosuus on pieni, mutta oma markkinaosuus on suuri, ovat lypsylehmiä. Ne tuovat perusvarmaa tuottoa ja hyvää katetta. Tärkeää on nimenomaan se, että tuotteilla kuitenkin on menekkiä ja oma markkinaosuus on vahva, vaikkei markkina (enää) kasvakaan. Lypsylehmien kustannukset ovat alhaiset ja samalla isot tuotot sekä korkea markkinaosuus.
Ryhmä 3. Kysymysmerkit
Tuotteet, joiden osalta markkinoiden kasvunopeus on suuri, mutta oma markkinaosuus pieni, ovat kysymysmerkkejä. Näistä kysymysmerkeistä pitää valita osa, joihin panostetaan ja karsia loput. Vanha tuttu fail fast –menetelmä voi auttaa karsinnassa. Testaa suunnitellulla markkinointipanostuksella tietyn määrän tuotteita ja valitsee parhaan konversion saaneet jatkoon. Kun valinnat on tehnyt, on tarve panostaa, jotta näille tuotteille saisi nopeasti kahmittua markkinaosuuksia.
Ryhmä 4. Tähdet
Tuotteet, joiden osalta markkinat kasvavat ja oma markkinaosuus on suuri, ovat tähtiä. Niillä tehdään merkittävää katetta, mutta koska kustannuksetkin ovat suuret, näiden kustannustehokkaampaan tuottamiseen on järkevää panostaa, jotta näistäkin saadaan kesytettyä lypsylehmiä.
Johtopäätöksiä
Tässä kohtaa onkin tärkeää tunnistaa eri tuotteille (ja palveluille), joita tarjoat, mihin laatikkoon ne kuuluvat, jotta voit tehdä strategisia valintoja. On tarpeen nähdä horisontin taakse.