Kaverini kävi vastikään elektroniikka- ja kodinkoneliikkeessä.

”Nuori myyjä haki avukseen vanhemman myyjän, joka tiesi liesituulettimista enemmän. Ennen tätä sanoin nuorelle myyjälle, että pitää saada sellanen johto, jossa on monen eri puhelimen USB. Alko sönköttää, että eräältä kilpailialta hänkin sellaisen osti. Kerroin, että ostan, jos täällä niitä on? Ei hakenut johtoa vaan myyjän. Juteltiin vielä moneen otteeseen, eikä edes puhunut johdosta mitään. Jäi johto ostamatta!”

Electronic remittance through the Internet

Ihmettelen suuresti sitä, että yksikään kivijalkaliike voi jättää selviä ostosignaaleja huomioimatta kuten äskeisessä tarinassa tulee ilmi. Mutta vielä pahempaa on se, että myyjät jättävät asiakkaat kokonaan palvematta. Asiakas on tullut vartavasten liikkeeseen. Jokin syy siihen on, vaikka hän tulisi vain ”katselemaan” puhumattakaan, että hän selvästi etsii jotain tai jopa ilmaisee tarpeensa. Tavalla tai toisella markkinointi on purrut, että asiakas on saatu ovesta sisään, mutta siitä eteenpäin pitäisikin palvelun purra.

”Hyvä tai erinomainen asiakkaiden palvelu on parasta markkinointia!”

Olisiko jokaisen työpaikan seinällä hyvä olla plakaatti, että yrityksen tehtävä on hankkia ja hoitaa asiakkaita!

Kun myyjä, asiakaspalvelija, laskuttaja, kassatyöntekijä, tuotantotyöntekijä, toimitusjohtaja ym. muistavat päivittäin, että yrityksen tehtävä todellakin on hankkia ja hoitaa asiakkaita ja tekevät valintojaan tämän pohjalta niin on yllättävän paljon helpompi ratkaista reklamaatio- ym. tilanteet.

Hyvään asiakaspalveluun kuuluu asiakkaiden tarpeiden täyttäminen myymällä – ja myös lisämyymällä! Sen lisäksi asiakkaiden jälkihoito on keskeistä, sillä 68% menetetyistä asiakkaista menetettiin, koska asiakashoito- ja jälkimarkkinointi jäi hoitamatta tai hoidettiin huonosti.

Kannattava myynti pitää firmat elossa!

Asiantuntijamyyjän tavallisin kompastuskivi liittyy niin’ikään aiheeseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *