Englannnin kielessä sana johtaminen on management ja leadership. Management on karkealla jaolla asioiden johtamista ja leadership on ihmisten johtamista.
Jari Sarasvuo on kertonut radio-ohjelmissaan, että orkestrointi on eräs tärkeä taito ja niitä, jotka osaavat johtaa asioita, tarvitaan aina. Kuka siis osaa nähdä isompia kokonaisuuksia ja monimutkaisuuden joukosta löytää ne oleellisimmat asiat, että prosessit yrityksissä toimivat? Samoin projekteja pitää johtaa niin, että ne tuottavat haluttuja tuloksia asetetuissa aikatauluissa.
Osalla ihmisistä on kykyä laittaa liikkuvat osat toimimaan kokonaisuutena. Esim. itse olen toimin myös freelancerina useissa yrittäjien koulutusohjelmissa ja ihailen koulutuskoordinaattoreiden kykyä orkestroida kokonaisuuksia, kun reunaehtoja on paljon. Eräskin koulutuskoordinaattori järjestää pidempiä intensiivisiä koulutusohjelmia siten, että talon sisäiset resurssit, siis kouluttajat, saavat töitä ja ulkopuolisilla valmentajille (kuten minä) täydennetään kokonaisuus. Koulutusohjelmien toteutuminen vaatii riittävän määrän osallistujia ja näin ollen markkinointiviestinnän onnistuminen yhdessä yhteistyötahojen kanssa vaatii panostusta. Kullakin kouluttajalla tai valmentajalla on tietyt osaamisalueet ja nämä pitää huomioida myös työn organisoimisessa. Ja kun yksittäinen kouluttaja ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa ja koulutusohjelmia pyörii ympäri Suomea niin palapeli ei ole ihan helppo. Lisäksi taloudelliset reunaehdot antavat oman mausteensa asiaan, kun kouluttajat asuvat eri puolilla Suomea. Kaikkia liikkuvia osia ja muuttujia en tässä luetellut, mutta saat varmasti käsityksen, että monia meistä ei käy kateeksi koulutuskoordinaattorin työtä.
Lisäulottuvuus on kuitenkin ihmisten johtamisen taito. Kun me freelancerit emme ole samalla tavalla sitoutettuja toimimaan ja meillä on omat kalenterimme osin buukattuja jo pidemmälle ajalle, orkestrointi vaatii yhteistyökykyä ja -halua. Näin ollen koulutuskoordinaattorin iso valtti on kyky vaikuttaa ja kyky luoda, ylläpitää ja kehittää suhteita meihin freelancereihin, koska emme ole työsuhteessa eikä koulutuskoordinaattorilla ole työnantajan direktio-oikeutta.
Sama homma liittyy myös muuhun johtamiseen. Ajatelkaapa vaikka isompaa ICT-taloa, jossa asiakkaiden kanssa tehdyt sopimukset asettavat projekteille omat reunaehtonsa. Talon sisällä on resursseja työvoiman ja osaamisen puitteissa. Prosessit ovat enemmän tai vähemmän selkeät, mutta aina palataan kuitenkin ihmiseen. Miten kukin ihminen saadaan motivoitumaan? Onko kyse osaamisen puutteesta vai motivaation puutteesta, kun joku ei performoi toivotulla tavalla? Sanoisin, ettei riitä, että tällaiselle työntekijälle kerrotaan ja perustellaan projeksin kulku ja prosessit vuokaavioina vaan tarvitaan ihmisten välisen vuorovaikutuksen toimivuutta. Yksittäinen ihminen on omalta osaltaan kuitenkin se, joka ratkaisee suorittamisen tason, vaikka esimies voikin määrätä työtehtäviä. Näin ollen sen, joka orkestroi, olisi tärkeä tuntea ihminen, ketä haluaa johtaa ja kenen haluaa onnistuvan työssään.
Orkestrointi vaatii siis kykyä johtaa asioita (management) ja kykyä johtaa ihmisiä (leadership). Erityisen lisähaasteen jälkimmäisessä antaa se, että tiimien sisällä ja tiimien välillä ihmisten välille syntyy paremmin ja huonommin toimivia suhteita. Johtajan tehtävä on saada asiat sujumaan.
Lisäksi johtajan on tärkeä muistaa johtaa esimerkillään, mutta se ei tarkoita, että alaisten töitä pitäisi tehdä. Esimerkillä johtamisessa oleellisinta on tehdä omat työtehtävät hyvin, esimerkillisesti!
Jos orkestroit työskesi, muista, että myös leadership on todella tärkeää!