Eräs asia, josta motivaation katoaminen voi johtua on usko. Usko mihin?
1) Usko tuotteeseen
Uskotko vielä tuotteen olevan asiakkaille niin hyvä, että voit myydä sen äidillesi ja parhaalle ystävällesi? Jos tuote on niin hyvä ihmisille, mikset myy sitä? Usein törmään myyjiin, joiden ajatusmaailma muuttuu suhteessa tuotteeseen. Aikanaan usko tuotteen hyödyllisyyteen oli huima, mutta jostain syystä usko tuotteeseen hiipuu tai se ei vain muuten sytytä enää.
2) Usko yritykseen
Uskotko myymäsi tuotteen takana oleva yrityksen panokseen ja arvoihin edelleen? Jos usko yritykseen hiipuu, voi olla aika etsiä toinen yritys samalta alalta, jonka arvoihin uskot enemmän ja jonka panostus sytyttää sinut! Ovatko ihmiset yrityksen taustalla vaihtuneet?
3) Usko toimialaan
Mikä on fiiliksesi myymääsi tuotteeseen liittyvästä toimialasta? Pelkäätkö, että aika on ajanut ohi toimialan? Vai eikö toimiala sytytä sinua enää? Ei sen ole pakko sytyttää enää. Älä huijaa itseäsi. Aikansa kutakin! Mutta jos uskot toimialaan, mikä jarruttaa sinua?
4) Usko itseen
Millä fiiliksellä teet hommia? Uskotko itseesi? Saatko myytyä tuotetta halutessasi? Onko ollut haastavaa saada kauppaa ja olet lannistunut – eikö minusta olekaan tähän (enää)? Vai onko siipi maassa muista syistä esim. henkilökohtaisessa elämässä. Oletko ollut liian vähän kentällä myymässä tuotetta ja fiilis on lasahtanut. Onnistuminen nimittäin ruokkii onnistumista ja itseluottamus kasvaa – epäonnistumiset tekevät päinvastaisen tunteen.
Extra! Mieti vielä, mitkä syyt alun perin motivoivat sinua sen asian äärellä, missä motivaatio nyt tökkii. Ole rehellinen itsellesi. Vieläkö syyt ovat ennallaan ja riittävän voimakkaita? Onko aika vaihtaa alaa vai pitääkö palauttaa kunnolla mieleen, miksi haluat tehdä sitä nyt?
Lähes poikkeuksetta myynti-innostuksen tökkiminen johtuu jostain edellä mainitusta. Toistan – tärkeintä on olla rehellinen omille tunteilleen! Väkisin innostusta ei saa takaisin.
Pohdi syvemmin, uskotko siihen juttuun, mitä teet!