Some, some, some, blogi, blogi, blogi… Joopa joo! Ammun tahallaan itseäni jalkaan samalla, koska ammattiylpeyteni ei anna sijaa valehtelulle ja väärien odotusten luomiselle!

 

Kirjoitin aikoinaan luokkaa 100 blogikirjoitusta ennen kuin ensimmäinen oikea asiakas osti aloitteellisesti asiantuntijapalveluitani. Oikealla asiakkaalla viittaan siihen, etten laske ostaviksi asiakkaiksi blogin johdosta niitä, jotka tunsivat jo minut myynnin, markkinoinnin ja yrittäjyyden valmentajana ennen blogiani.

 

Nyt me kuvitteelliset some-gurut kerrotaan suurille yleisöille, että kirjoita blogeja ja ole aktiivinen somessa. No, tuo on se, mitä laiska ja arka haluaa kuulla, joten saamme peukutuksia. Mutta muistammeko samoihin hengenvetoihin sanottua, että ota nyt hyvän sään aikana jokin oikea muukin keino käyttöön asiakashankintaan, ettei tarvitse odottaa kuuta nousevaa!

 

Markkinointi kokonaisuutena on tietenkin tärkeä selkänoja myyntiin. Tuotteista, markkinoi, myy onkin eräs prosessi, josta puhun ja kirjoitan. Totta kai blogeja on hyvä kirjoittaa tai tehdä vlogeja ja tuutata niitä somessa. Haluan nyt muistuttaa viimeisimmästä eli myynnistä ja tarkentaa sen vielä myyntiprosessiksi.

 

Sain vastikään ehkä mainostoimiston nimikkeeseen sopivalta firmalta nimelläni kirjepostia. Siinä oli pari suklaata ja 1 kpl A4 paremmalla paperilla. 3 selkeää pakettia (tuotteistettu) ja kirje (markkinointia ja tarkemmin markkinointiviestintää), jonka jälkeen seuraavalla viikolla puhelin pirisi.

 

”Moi Juha, saitko kirjeemme, jossa oli suklaata ja tuotteistetut pakettimme?”

 

Se oli hyvä silta aloittaa keskustelu. En sano, että tämä on ainoa tapa ja kirjeposti tietty tuo erilaisia kuluja kuin some, mutta ihailen sitä, että ko. firmalla on selvästi prosessi asiakashankintaan. Itse asiassa tunnen ko. firman toimitusjohtajan, joka kertoi taannoin, että pk-seudulla vastaava ”spämmiflyereillä” toteutettu toiminto toi asiakasyritykselle liidejä syliin aivan jäätävästi. Oli kuulemma kuukkelit ja somet lyöty konversioiden ja asiakashankintakustannusten osalta.

 

Oletpa sitten kiinteistönvälittäjä, asiantuntija tai mikä tahansa, sinun on tarpeen miettiä, mikä on myyntiprosessi asiakashankinnassa niin, että saat homman omiin käsiin. Menetkö verkostoitumistilaisuuksiin, kaupan kassan taakse tai muualle tavoite mielessä.

 

”Tänään sovin 10 asiakastapaamista kalenteriin seuraaville viikoille!”

 

Markkinointi ja myynti ovat todennäköisyyspeliä. Markkinoinnissa riittävä panostus (eurojen kera) tuo liidejä syliin. Mutta siitä huolimatta pitäisi olla keinot päästä oikeiden asiakkaiden kimppuun myyntityöllä, painotan sanaa työ. Aktiiviteetit omiin käsiin, usein luuri käteen ja hommiin!

 

Joku konsultti on lanseerannut hienon termirimpsun ”aggressiivinen asiakkaiden odottelu”. Saa siinä blogien pohjalta odottaa asiakkaita rystyset valkoisina. Ja varsinkin painottaisin sitä, että toiminnan alkuvaiheilla ennen kuin tunnettuus on suurta, nimenomaan myyntityö on se juttu.

 

Keksi keinot saada asiakashankinta omiin käsiin ja mieti, mikä on myyntiprosessi. Oikeat opit asiakkaiden todellisista tarpeista tulevat vieläpä potentiaalisten asiakkaiden kanssa keskusteluista, ei laboratoriossa pähkäillessä.

 

Myyntiprosessi on asiakashankinnassa sama homma kuin jalkapallossa viimeisen 30 metrin sisällä maalipaikkojen luominen. Ei riitä, että palloa siirtelee nätisti omalla kenttäpuolella ja voittaa pallonhallinnan 70%/30%. Pitää osata luoda maalipaikat ja käyttää ne.

 

Myyntiä tehdään myymällä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *