Peili-käyttäytymisprofiili

Peili-käyttäytymisprofiili on monikäyttöinen työkalu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen

Ihmisen erilaisuus on rikkaus – mutta vain silloin, kun se osataan hyödyntää oikein.

Profimax.fiKoulutusValmennusKonsultointi1Peili-käyttäytymisprofiili kuvaa ihmisten erilaisia tapoja toimia. Työkalua voi soveltaa laajasti ja mikä parasta tulokset sisältävät itsearvion lisäksi aina myös muiden henkilöiden antamat palautteet, jolloin tulokset eivät jää mahdollisen “itsepetoksen” varaan. Vallan usein muut ihmiset näkevät sinut toisin kuin kuvittelet heidän näkevän sinut. Peili-käyttäytymisprofiili antaa yhteisen kielen arkipäiväisille ilmiöille ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

Yhteinen ymmärrys onkin lähtökohta yhteistyön ja sitä myötä myös toimintakulttuurin kehittämiselle. Kun viitekehyksen oppii, siitä on apua erityyppisten ihmisten kanssa työskentelyssä. Käyttäytymisprofiilia käytetään useimmiten ryhmävalmennuksissa, mutta se soveltuu myös yksilölliseen coachingiin. Peili-käyttäytymisprofiilin yleisimmät käyttöalueet ovat

  • Esimiestyö
  • Tiimityö
  • Asiakaspalvelu
  • Projektityö
  • Johtoryhmätyöskentely
  • Yhteistyö ja vuorovaikutus

Eri palauteosiot laajentavat näkökulmaa

Peili-käyttäytymisprofiili sisältää 3 eri palauteosiota. (mm. Erilaiset käyttäytymistyylit)

  • Käyttäytymistyylipalaute on toimii kaiken perustana. Se kuvaa yksilön ja ryhmän luontaista toimintatapaa. Erilaisten toimintatapojen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan kehityskohteita, avaa uusia näkökulmia tuoden ihmisten vahvuudet esille.
  • Kohtaamiskykypalaute mittaa ryhmän ja yksilön yhteistyökykyä.
  • Luottamuspalaute kertoo, miten luottamus rakentuu vuorovaikutuksessa ja miten sitä voi vahvistaa.

Erilaiset käyttäytymistyylit

Peilikuva kertoo enemmän

Ihmisen oma käsitys toimintavastaan on käytännössä katsoen aina jossain määrin erilainen kuin muilla ihmisillä. Tästä syystä pelkästään itsearvioon perustuvat tulokset antavat vaillinaisen kuvan ja epäonnistuvat kehitystavoitteiden määrittelyssä. Muiden antama palaute voi paljastaa ihmiselle itselleen näkymättömiä, sokeita, kehityskohteita. Toisaalta se tuo esille myös vahvuuksia, joita henkilö itse ei ole välttämättä tunnistanut. Kun tiedostat ja tunnistat ihmisten erilaisuutta ja miten muut kokevat sinut, vuorovaikutus ja yhteistyö luonnistuu paremmin. Käyttäytymistyyleistä voi lukea lisää tästä.

peili_logo

AnuHöijerPeili-valmennuksesta Anu Höijerin kokemus

MillaAholaMilla Ahola on sertifioitu Peili-valmentaja.

9 vuotta Nokian ja Microsoftin palveluksissa ICT-alan suuryrityksissä pitkälti toimintaprosessien fasilitaattorina ja sisäisenä kouluttajana antoivat vahvaa pohjaa toimia pk-sektorilla yritysvalmentajana.

Eläväisenä, energisenä ja myönteisenä innovaattorina Milla innostaa ihmisiä omalla esimerkillään ja osaa avata ihmisten erilaisuutta hauskoin esimerkein ja tarinoin.

Jo kouluaikoina Milla “ajautui” oppilaskuntien puheenjohtajaksi ja nyt lasten myötä päiväkodin ja koulun vanhempaintoimikuntien puheenjohtajaksi niin’ikään. Tämän lisäksi huippu-urheilutaustan johdosta tällä haavaa jalkapallossa juniorivalmentajana toimiminen yhdessä isoa valmennustiimiä antaa hyviä haasteita ja mahdollisuuksia myötävaikuttaa ihmisten väliseen vuorovaikutukseen.

peili_stamp“Peili-käyttäytymisprofiilissa minua kiehtoi ajatus nimenomaan siitä, että se ei ole itsepetosta. Varsin usein ihmisille syntyy sellaisia käsityksiä itsestään, mitkä poikkeavat siitä, miten muut hänet näkevät. Nämä ristiriidat ovat myös niitä, jotka aiheuttavat ristiriitoja työyhteisöissä.

Jollekulle ei kärsi sanoa juuri mitään, koska hän ottaa aina itseensä (siis muut ajattelevat näin).

Joku ärsyyntyy keskeytyksistä, toiset eivät häiriinny helposti ja niin edelleen. Olemme erilaisia.

ICT-alalla “ammattiylpeyden säilyttäminen”, oman tontin vartiointi, oli melkoista valtapeliä. Erilaisten ihmisten kohdatessa toisiaan siten, että toinen kokee tavan vääräksi, ei tuo hyvää lopputulosta yhteisen tavoitteen eteen.

Peili on tietämistäni käyttäytymisprofiileista paras juuri siksi, että se antaa käyttäytymistyylipalautteen, luottamuspalautteen ja myös kohtaamiskykypalautteen.”

Kuvaile Millaa muutamin virkkein / adjektiivein valmentajana (valmennuksille osallistujien palautteista) 
  • Lämmin, helposti lähestyttävä, iloinen, mukaansa tempaava, innostava ja innostunut, erittelevä, selkeä ja perusteleva
  • Positiivinen, pidettävä, asiantunteva
  • Asian ytimessä
  • Hyvä ja innostunut valmentaja, tekee työtä sydämellä.
  • Innostava, varma, kokenut puhuja, mukaansa tempaava, uskottava, hyvä jäsentelemään asiat
  • Positiivinen, mukavasti ottaa osallistujia huomioon
  • Rohkea, sanavalmis nainen. Helposti ymmärrettävä ja hyvä ulosanti

Peili-valmennuspäivä(t)

Valmennus järjestetään usein niin, että ryhmän jäsenille tehdään profiilit ennen valmennusta

  • käyttäytymistyylipalaute (erilaiset käyttäytymistyylit)
  • kohtaamiskykypalaute
  • luottamuspalaute.

Ja tämän jälkeen pidetään 1 – 2 päivän valmennus, jossa profiilien sisällöt avataan yhdessä ryhmän kanssa ja tehdään erilaisia käytännönläheisiä harjoitteita, joiden avulla erilaisuuden ymmärtäminen käyttäymisen, kohtaamisen ja luottamuksen merkeissä avautuvat käsinkosketeltavan yksinkertaisesti.

“Koulutuspäivä oli energinen, hyvä ja pohtiva. Aihe oli niin mielenkiintoinen, että jäi tunne, että tätä pitää todellakin tutkia lisää! Kouluttaja oli erittäin positiivinen, hyvä ja selkeä puhuja, huumorintajuinen ja itsensä likoon laittava, ja pysyi hyvin asiassa. Vaikka aamulla hieman väsytti, koulutuksen jälkeen ei tippaakaan ;). Aihe oli itse asiassa paljon mielenkiintoisempi kuin sitä osasi etukäteen odottaa.”

Marika Haapakoski, koulutusvastaava Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ry Oulun seutu-

Mikä oli tärkein pointti (1-3 kpl) (Millan) valmennukselta itsellesi?
  • Erilaisuuden parempi ymmärtäminen, peilin hyödyntäminen (toimi hyvänä verkostoitumisväylänä osallistujille)
  • Erilaisille persoonallisuustyypeille myyminen
  • Lokeroimalla vastapuolta ymmärtää heitä paremmin ja helpottaa myymistä
  • Eri tyyppisen ihmisten erilainen lähestyminen myyntitilanteessa
  • Miten myydä eri persoonallisuustyypeille, käytännön harjoitus oli hankala mutta hyvä. Oli myös hyvä tehdä itsetutkiskelua ja miettiä omaa persoonallisuustyyppiä.
  • Värit. Jokainen ihminen on tietyn värinen. Ihmisille on helppo myydä kun tuntee värit hyvää oli myös pienryhmät ja niissä keskustelut + palauteosio kaikkien pienryhmien väliltä.
  • suhtautuminen / lähestymistapa asiakkaaseen tulee mukauttaa “asiakastyypin” mukaan
  • Kuinka kohdata ja kommunikoida eri ihmistyyppien kanssa myyntityössä

Soita ja tiedustele lisää.

MillaAholaMilla Ahola
040 – 8032608
milla.ahola@vauhtipyora.fi

 

One thought on “Peili-käyttäytymisprofiili

  1. on ensiarvoisen tärkeä oppia tuntemaan eri ihmistyypit, koska asiakkaissa on jokaista neljää erilaista käyttäytymistyyliä. Kun oppii tunnistamaan lyhyessä ajassa (15-30sek) minkä tyyppinen ihminen on kyseessä, jonka kanssa tekee kauppaa / yhteystyötä, on paljon helpompaa ymmärtää.
    On myöskin erittäin tärkeä oppia tietämään mihin kohtaan itse kuuluu, jotta oppii ymmärtämään paremmin miksi käytäytyy kuten käyttäytyy.

    Peilivalmennuksesta on suuri hyöty niin bisneksessä kuin muussakin elämässä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *