Valmennan yrittäjyyttä harkitsevia, yrittäjyyden alkumetreillä olevia sekä mikro- ja pienyrittäjiä luokkaa 150-200 päivää vuodessa. Keskisuurille yrityksille ja pörssiyhtiölle pidän myös jonkin verran valmennuksia ohessa. Aika usein kerron omaa taustaa, kun menestyksenkiima omalta osaltaan johti sydänkohtaukseen vuonna 2014. Eksakteja syitä on tietty vaikea sanoa, mutta uskon vahvasti, että (di)stressi oli osasyy tuolloin tapahtuneeseen.

 

Tästä syystä painotan ihmisille, että yrittäjyydessä ja työelämässä ylipäätään kynttilää ei tulisi polttaa molemmista päistä. Tiedän, että jotkut ovat ottaneet asian vakavissaan tarinani kuultuaan ja ovat muuttaneet omaa ajankäyttöään.

 

Hauskaa on kuitenkin se, että vaikka herään yleensä kohtuullisen aikaisin n. 7 aikaan, en tahdo malttaa nukkumaan kuin vasta klo 24-01 aikaan. Uni jää auttamatta lyhyeksi. Parhaat ystäväni ovat kaikessa ystävällisyydessään sanoneet, että ovat kiinnittäneet huomiota omaan nukkumiseensa ja menevät nukkumaan klo 22-23 haitarissa, lapsia nimittäin heilläkin ja suhteellisen aikainen herätys on normaali. Ehkä heidänkin sanoillaan on ollut oma merkityksensä siinä, että olen alkanut kiinnittää huomiota nukkumaanmenoaikaan, mutta ei sitä oikein osaa ottaa liian läheltä neuvoja tosissaan.

 

Ostin Oura-sormuksenkin tuossa, että saan välitöntä palautetta nukkumisestani. Ouralla saa monia tietoja unesta, mm. restfullness, REM sleep ja deep sleep. Alin syke on öisin vähän 40 molemmin puolin (ennätys puolelta vuodelta 36). Näin palautuminen on yhä parempi, kun syke laskee alemmaksi. Entisenä jonkin valtakunnan urheilijana sykkeeni on jokseenkin matala.

 

Eräs kaveri vinkkasi kirjan nimeltään ”Miksi nukumme ja nyt voin kertoa, että 15 tunnin äänikirjan kuunneltuani otan vielä seuraavan levelin nukkumisessa. Mainitsen joitakin asioita tässä, jotta mahdollisesti sinullakin herää kiinnostus kuunnella tai lukea ko. kirja.

 

– Ymmärrys, mikä on sirkadiaaninen vuorokausirytmi ja miten adenosiinin määrä kasvaa valveilla ollessa?
– Miten lääkärit työskentelevät väsyneinä tehden merkittävästi enemmän hoitovirheitä (antaisitko itsesi kännissä olevan lääkärin käsiin vaikkapa leikkaushoitoon?)

– Miten paljon liikenneonnettomuuksia syntyy nimenomaan väsymyksen johdosta?

– Mihin kaikkeen huono nukkuminen vaikuttaa toiminnassa ja terveydessä (eliniän odote, keskittymisvaikeudet, huonompi esimiestyö, sairaudet, syöpien syntyminen ym.)?

– Miten huonompi nukkuminen vaikuttaa ansiotasoon? (Kyllä, sillä on iso merkitys ja jopa se, asuuko aikavyöhykkeen itä- vai länsiosassa vaikuttaa, esimerkkejä Amerikasta.)

 

Listaa voisi jatkaa melko pitkästi, sillä 15 tunnin äänikirjassa on esimerkkejä tuutintäydeltä.

 

Josko pysähtyisimme myös ystävien ja lähipiirin antamien neuvojen äärellä. Vinkki on tärkeä nimenomaan itselleni!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *