Isoa tiliä tekevä myyjä soitti minulle. Hän kertoi tarinan naapuripaikkakunnalla asuvasta pariskunnasta, jolle kävi myyntikäynnin kuukausi sitten. Asiakkaat eivät ostaneet sillä käyntikerralla. Myyjälle jäi fiilis, että asiakkaat olivat nykyiseen palveluntarjoajaan niin tyytyväisiä, että jälkisoitto perään olisi turhaa retoriikkaa siinä kohtaa.

Myyjällä oli kuitenkin sopivaa luppoaikaa ja päätti soitella asiakkaille perään kysyen, miksi kauppaa ei syntynyt.

”Morjens! Kävin kuukausi sitten luonanne ja kauppaa ei syntynyt. Jäin miettimään, mikä mahtoi olla tähän syy, kun ei päästy kaupoille?”

, johon asiakas oli vastannut.

”Ei tässä mitään syytä ole, miksei kauppaa oltaisi tekemässä!”

Myyjä oli hetken H-moilasena hiljaa. Hän siis häkeltyi vastauksesta, jota ei osannut olettaa. No, hän pääsi kaupoille sitten, kun sopi vain uuden käynnin. Asiakas oli siis jäänyt odottamaan myyjän soittoa perään.

Tiesithän, että 68% menetetyistä asiakkaista menetettiin siksi, että jälkihoito jäi tekemättä. Tässäkin kohtaa se on helppo todeta! Kauppaa ei olisi syntynyt ilman myyjän aktiivisuutta ja viitseliäisyyttä!

Myyjän kuuluu olla viitseliäs! Hänen pitää viitsiä soittaa asiakkaalle, vaikkei olettaisikaan, että valo on vihreä kaupan osalta. Mikä sitten useimmiten on viitsimättömyyden takana?

Käännetäänpä ajattelu näin päin. Mitä jos myyjä olisi varma, että kauppa syntyy? Tällöin hän mitä todennäköisimmin soittaa asiakkaalle perään.

Pelot estävät meitä onnistumasta! Pelko torjutuksi tulemisesta ja pelko epäonnistumisesta ovat syvällä meissä. Kun olettaa, ettei kauppaa tule, on helpompi jättää kohtaamatta tuo nk. ikävä kokemus, vaikka mahdollisuus kauppaan olisikin.

Toisaalta myyjän kannattaisi miettiä niin, että koska kauppaa ei ole taskussa kyseisen asiakkaan kohdalla, hänellä ei ole kuin voitettavaa!

Näin ollen myyjän kannattaa rohjeta viitsimään, viitsiä ottaa päätös kyllä tai ei. Ja matka jatkuu sitten siitä!

Myyjän kannattaa heittää pelot sikseen ja viitsiä! Koskaan ei tiedä, mitä hyvää siitä seuraa!

Yksi kommentti: “Viitseliäisyys ja pelon syrjään heittäminen myynnin keskiössä!”

  1. Jani Pylväs Jani Pylväs

    Asia on juuri näin. Pääsin taas tänään kuulemaan parin tunnin ajan sinua ja aina saan valtavasti tsemppiä.

    Tähän asiaan pitää alkaa panostamaan huomattavasti, sillä liian usein huomaan miettiväni asiaa, että “pitäisi soittaa” mutta kun…
    Kiitos Juha!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *