Maailmankello pyörähti nyt lopulta digitalisaation aikaan. Muun muassa etätapaamiset ovat tulleet jäädäkseen!

Ohessa on erilaisia digityökaluja ja some-kanavia, joihin olen perehtynyt ja joita olen valmentanut ja sparrannut sadoille erityisesti markkinoinnin ja myynnin parissa toimiville. 
1. Buffer on sosiaalisen median työkalu, johon voi helposti linkittää kaikki yrityksellesi tärkeät kanavat
2. Duuers tarjoaa ammattimaisen tarjoustyökalu-ohjelmiston pienille yrityksille. 
3. Google Analytics on ilmainen verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu tietokoneohjelma, jota käytetään WWW-selaimen välityksellä. Google Analytics antaa tärkeää dataa nettisivun kävijäliikenteestä. 
4. Pipedrive on myynnin hallinnan työkalu, joka on kehitetty auttamaan pieniä myyntitiimejä hallitsemaan monimutkaisia tai pitkiä myyntiprosesseja systemaattisesti. 
5. Salesforce on asiakasmenestystä tukeva sovellusalusta, joka on suunniteltu myynnin, palvelun, markkinoinnin, analysoinnin ja asiakassuhteiden muodostamisen helpottamiseksi. Salesforce on järeämpi työkalu isompien yritysten käyttöön. 
6. HubSpot on inbound-markkinoinnin ja myynnin ohjelmisto, joka auttaa houkuttelemaan vierailijoita, konvertoimaan liidejä ja saamaan lisää asiakkuuksia.
7. Leadfeeder on väline myyntiliidien hankintaan, kun myynti tehdään yrityksille eikä kuluttajille.
8. MailChimp on suosittu sähköpostimarkkinoinnin työkalu. Sen avulla on voitu jo pitkään tehdä helposti ja varsin edullisesti sähköpostimarkkinointia. Maksuttomalla versiolla pääsee pitkälle. 
9. ManyChat on yksi suosituimmista chatbot-ohjelmistoista, jonka maksuton versio antaa mahdollisuuden viestiä nopeasti privaviestejä FB-sivun nimissä suoraan tilaajien Messengeriin.
10. Active Campaign on markkinoinnin ja myynnin automaatiotyökalu. 
11. Facebook  on Internetissä toimiva mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu. Sivusto tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebook on todella monipuolinen työkalu some-kanavana ja sitä voi käyttää niin maksuttomasti kuin maksullisesti yrityksen tavoitteiden mukaan. 
12. Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Instagram toimii erinomaisesti yhteen Facebookin kanssa. 
13. Snapchat on ilmainen pikaviestipalvelu, jota käytetään erityisesti kuvien ja lyhyiden videoiden nopeaan ja helppoon jakamiseen.
14. LinkedIn on sosiaalisen median palvelu, jossa verkostoidutaan ammatillisesti. LinkedInin jokaisella käyttäjällä on oma profiili, joka vastaa suunnilleen julkista CV:tä.
15. Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä.
16. Doodle on selaimessa toimiva edullinen työkalu, jonka avulla sovit tapahtuma- tai tapaamisajat kätevästi.
17. Canva on helppokäyttöinen ja monipuolinen kuvankäsittelyohjelma, jolla some-kuvien ja eri tyyppisten esitteiden tekeminen on nopeaa ja helppoa. Maksuttomalla versiolla pääsee jo pitkälle. 
18. Google Forms on Googlen kehittämä maksuton sovellus, jossa voi luoda kyselylomakkeita verkossa.
19. Holvi on kustannustehokas yritystili, joka kokoaa taloudenhallintatyökalut yhteen näkymään verkkokaupasta taloushallintoon, laskutukseen ja kirjanpitoon. 
20. Seidat esitysalusta on suunniteltu erityisesti myyntitiimeille vuorovaikutteisiin esityksiin. 
21. Signhero on maksuton sähköinen allekirjoituspalvelu. 
22. Trello on  selainpohjainen projektinhallintajärjestelmä.
23. Vello on helppokäyttöinen ajanvaraus- ja asiakasrekisterisovellus. Timma ja Slotti ovat hyviä vaihtoehtoja. 
24. WordPress on maailman suosituin kotisivukone ja sisällöntuotanto-ohjelmisto. Suomeksi sanottuna WordPressillä on hyvä rakentaa yrityksen web-sivut. 
25. YouTube on Googlen omistama Internetissä toimiva videopalvelu. YouTube on myös erittäin suosittu hakukone myös tänä päivänä. 
26. Zoom on verkkokokousjärjestelmä, joka tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet samanaikaiseen verkkotyöskentelyyn etäpalavereiden muodossa kahden kesken ja jopa isolla ryhmällä. Teams on eräs suosittu vaihtoehto etäpalavereiden pitämiseen samoin kuin Adobe Connect ja Skype

Digityökalujen valinta lähtee aina yrityksen strategiasta.

  • Mitä myydään?
  • Kenelle myydään?
  • Miksi asiakkaat ostavat?
  • Miten asiakkaat tavoitetaan ja minkä kanavien avulla?

Yrityksen tulee rakentaa itselleen sopiva “funneli”, joka generoi toivotunlaisia liidejä ja prosessi johtaa kaupantekoon.

Erilaiset, sopivat, työkalut tehostavat markkinoinnin ja myynnin prosesseja, helpottavat kommunikointia prospektien ja asiakkaiden kanssa. Lisäksi asiakkaiden jälkihoito helpottuu.

Olen rakentanut lukuisten yritysten kanssa strategiasta käsin parempaa asiakaspolkua. Työkalut on käyttöönotettu yhdessä toimiviksi asti.

Etätapaamiset tulivat nyt jäädäkseen. Puhelimella on tehty kauppaa jo vuosikymmeniä tehokkaasti, mutta asiakastapaamisten merkitys on suuri, kun tehdään vähänkään isompaa kauppaa. Etätapaamiset esim. Zoomin avulla ovat käteviä. Itse käytän näissä Seidat-työkalua tukena.

Tarjoan valmennuksia ryhmille ja sparrauksia yksittäisille yrittäjille tai tiimeille digityökalujen merkeissä.

 

Juha “Vauhtipyörä” Ahola

Vauhtipyörä Ahola Oy,
yritysvalmentaja, sparraaja, mentori ja näyttötutkintomestari.

Director ConsultantBusiness Network International (BNI)

044 – 507 2028
juha.ahola(at)vauhtipyora.fi

Marja Kukkala / Kehon Ääni käyttää Facebookin ja Instagramin ohella mm. ManyChat -työkalua. 

Johanna Harmainen / Cambridge valmentaja otti käyttöön ManyChat -työkalun erittäin tehokkaasti.