Huvittaako ajatus ilmaisista ämpäreistä?
Lyhytvideot ovat tällä hetkellä trendaavin juttu. Sen todistaa myös se, että YouTubessa on Youtube Shorts lyhyille pystyvideoille ja tässä on tärkeä ja liian vähän hyödynnetty potentiaali yrityksille.
Instagram on muuttamassa sovellusta yhä enemmän tukemaan lyhytvideoita ja Reels on Instagramin trendaavin juttu tällä hetkellä.
TikTokin suosio on niin voimakkaassa kasvussa, että isot yritykset ja brändit kuten Elisa, DNA, Foodora, Wolt, Fazer, HK, SanniOfficial, Arla, Verisure, Barona ja monet muut ovat tehneet kanavassa maksullista mainontaa jo useamman vuoden ajan. Lukuisat K-ryhmän kauppiaat/kaupat tuottavat sisältöä solkenaan TikTokiin, samoin ravintolat ja yhä enemmän asiantuntijoita on tullut sisällöntuottajiksi.
Mikroyrittäjä Vauhtipyörän case-esimerkki kuvastaa some-kanavien murrosta. TikTok-kanavallaan Vauhtipyörä saa näkyvyyttä noin miljoona näyttökertaa kuukaudessa (erään kuukaden analyysin mukaan 1,8 miljoonaa näyttökertaa), kun Facebookin puolella näkyvyys on tuhansissa näyttökerroissa.
Facebookia ja Instagramia ei sovi unohtaa silti ja näissä kanavissa Reelsit eli kelat ovat nousussa.
YouTube puolestaan jää monilla hyödyntämättä, koska videoiden tekemiseen rohkeus ja osaaminen puuttuu. Hauskaa on kuitenkin se, että jo alakouluikäiset osaavat editoida videoita mobiililaitteillaan hyödyntäen esim. InShotia, CapCutia tai YouCutia, joiden käytön niin ikään oppii hetkessä. YouTubessa shortsit eli lyhytvideot ovat kovasti nousussa.
Lyhytvideoiden lisäksi some-markkinoinnin osalta käyn asiakkaiden kanssa läpi todella usein Meta-työkalun käytön, jotta sisältöjä opitaan ajastamaan monipuolisesti.
Tärkeitä asioita some-markkinoinnin valmentamisen ja sparraamisen osalta:
- lyhytvideoiden kuvaaminen ja editointi käyttäen mm. CapCutia ja/tai TikTokia editointiin apuna
- lyhytvideoiden jakaminen/julkaiseminen Facebook ja Instagramin keloiksi (Reels) ja tarinoihin, TikTokiin sekä YouTube Shortseihin.
- blogien ja ylipäätään kuvien/tekstien jakaminen julkaisuissa eri some-kanaviin
Business Oulun lyhytvideovalmennuksen brieffistä poimittua:
”Juha Vauhtipyörä Ahola on oululainen yritysvalmentaja, sparraaja mentori ja vaikuttaja. Vauhtipyörän lempiaiheita ovat yrittäjyys, markkinointi etenkin somessa- ja digissä, sekä myynti. Vauhtipyörä on valmentanut ja sparrannut tuhansia yrittäjiä somen saloihin. Referenssejä on lukuisista mikro- ja pienyrittäjistä aina pörssiyhtiöihin saakka ja Facebook-markkinointi nollabudjetilla kiertueen hän toteutti yhteistyössä ELY:n kanssa vuosia sitten 15 eri paikkakunnalla.
Some-markkinoinnin osalta Vauhtipyörä on kädet savessa tehnyt tuhansia postauksia asiakkailleen. FB-sivujen seuraajamäärät ovat kasvaneet 0-300 lähtötilanteesta tuhansiin ja viikoittaiset julkaisut tavoittavat usein tuhansia tai kymmeniä tuhansia ihmisiä. Vauhtipyörä näkee tärkeänä, että ajankäytöllisesti on järkevää hyödyntää samaa kontenttia eri kanaviin etenkin Facebook – Instragram – TikTok kesken sekä hyödyntää myös YouTubea.
Vauhtipyörä on tehnyt omalle TikTok käyttäjätililleen yli 7.500 videota, jotka ovat tavoittaneet luokkaa 40.000.000 näyttökertaa ja seuraajia on yli 28.600.
Omille asiakkailleen Vauhtipyörä on tehnyt yli 1.000 videota.” Paras video sai suomenkielisenä näyttökertoja 13.800.000.
Case 1: Ravintola-asiakkalleen Vauhtipyörä ehti tehdä 17 videota, kunnes eräs markkinajohtajana toimiva maahantuoja soitti ravintolan yrittäjälle, että TikTok-tilinne näyttökertamäärä on noteerattu ja haluaisivat päästä yhteistyöhön.
Case 2: Parturi-kampaamoasiakkaalle puolestaan ensimmäinen video viiden minuutin editoinnilla on saanut yli 25.000 näyttökertaa.
Case 3: Grilliravintola-asiakkaalleen Vauhtipyörä ehti tehdä 30 videota, joista 6 lähti viraaliksi (10.000+ näyttökertaa). Paras video noin 160.000 näyttökertaa. Seuraajamääräkin on kasvanut 500+.
Case 4: Taidealan toimijalle Vauhtipyörä teki kuukaudessa noin 100 videota, joista paras video sai 13,8M näyttökertaa ja iso määrä videoista yli 10.000 näyttökertaa niinikään, osa yli 100.000.