“The great aim of education is not knowledge but action.”

Mentorointi

Mentorointi on menetelmä, jossa tietoa ja osaamista – myös niin sanottua hiljaista tietoa – siirretään kokeneemmalta kokemattomammalle. Osaava, arvostettu ja kokenut mentori neuvoo, tukee ja edistää kahdenkeskisessä vuorovaikutussuhteessa kehityshaluista mutta kokemattomampaa henkilöä työssä tai opiskelussa. Suhde perustuu avoimuuteen, molemminpuoliseen luottamukseen ja tasa-arvoisuuteen. Se pyrkii mentoroitavan ammatilliseen ja henkiseen kehittymiseen, työuran selkeyttämiseen sekä työssä ja opinnoissa menestymiseen.

Olen näyttötutkintomestari ja kuulun valtakunnalliseen Hyvä diili -mentoripankkiin. Toimin useille yrittäjän ammattitutkinnon ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittajille mentorina.

Näyttötutkintomestarin koulutusohjelman suorittaminen (2011) ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaminen (2012 – 2013) antavat erittäin vahvan pohjan toimia mentorina myös tutkintotavoitteisesti.

Liiketalouden perustutkinto, taloushallinnon ammattitutkinto ja sihteerin ammattitutkinto ovat tulleet tutuiksi sekä työnantajan edustajan että arvioijan roolissa. Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto on omakohtaisen kokemuksen pohjalta tuoreessa muistissa myös ja yrittäjän ammattitutkintoihin liittyen olen mentoroinut toistakymmentä yrittäjää.

Mm. tiivis Facebookin käyttäminen mahdollistaa aktiivisemman otteen mentorointiin ja sparraamiseen.

Ota rohkeasti yhteyttä ja seuraa julkaisujani sosiaalisissa verkostoissa:

https://www.facebook.com/juha.timo.ahola

https://www.instagram.com/vauhtipyora_ahola/

https://www.tiktok.com/@vauhtipyora

 

YDINOSAAMISENI

  • some-markkinointi käyttö markkinoinnin ja asiakashankinnan välineenä (TikTok, Facebook, Instagram ovat todella aktiivisessa päivittäisessä käytössä)
  • myyntityö (buukkaus, tapaaminen, kaupan päättäminen –> prosessi)
  • tuotestrategia markkinoinnin ja myynnin tueksi

 

Sparrauksessa ja mentoroinnissa fokuksena on työstää liikeideaa, myyntitaitoja, markkinointitaitoja ym. siten, että laitetaan välittömästi toimeksi! 

Usean yrittäjän kanssa on pidetty sparrauksen merkeissä 2 tapaamista (3,5 h/tapaaminen) ja tämä on kantanut eteenpäin. Asiakashankinnassa on saatu välittömiä tuloksia!

 

OSAAMISTA MYÖS NÄISTÄ

  • johtaminen ja lähiesimiestyö (työvuorojon jakaminen ja ‘säätäminen’, perehdyttäminen, kehityskeskustelut ym.)
  • henkilöstöjohtaminen ja rekrytointi
  • prosessien luonti ja kehittäminen
  • taloushallinto (kirjanpitoaineiston koostaminen, myyntilaskutus ja -reskontra)
  • palkanlaskenta kokonaisuudessaan
  • työaikalaki ja käytetyt TES:t, sopimusjuridiikka (riittävällä tasolla)

Kasvuyrityksen yrittäjänä ja toimitusjohtajana edellisessä työpaikassa tuli opeteltua liiketoiminnan eri osa-alueet kattavasti.

 

Toimintatapa: Usein toimin niin, että keskustelen sparrauksesta kiinnostuneen kanssa noin 0,5 tunnin ajan, jolloin kartoitan tilanteen ja annan ideoita toiminnan buustaamiseen.

Jos sparrattava kokee, että olisi hyvä tavata uudelleen ja viedä juttuja käytännönläheisesti eteenpäin, sovitaan esim. 3,5 tunnin sparrauksesta (joko 1 tai 2 osassa), jossa pyöritellään ideoita ja laitetaan niitä heti toteutuksen tasolle.

Mitä esimerkiksi olen tehnyt asiakkaiden kanssa? 

  • tehty lyhytvideoita
  • ajastettu julkaisuja FB ja IG
  • rakennettu tapaamisten buukkaukseen rungon
  • käyty läpi kaupanpäättämistekniikoita
  • tehty myyntitapaamiselle runko
  • ideoitu myyntiin kampanjoita
  • luotu kampanjoita FB-mainontaan
  • muokattu nettisivujen sisältöä ja rakennetta myyvemmäksi
  • mietitty strategisia valintoja (mitä, kenelle, miksi, miten)
  • tuotteistettu myytäviä tuotteita/palveluita
  • rakennettu työkaluja varannon (mm. s-postirekkarin) keräämiseksi
  • peilattu ajatuksia johtamisen/esimiestyön haasteista

Referenssit

Asiakkaiden palautteita

Tatu Pussila

yrittäjä ja personal trainer

Vauhtipyörän höystämänä kokeilin Facebook-markkinointia uusien asiakkaiden saamiseksi keväällä 2014. Ensin Juha sparrasi ajatuksia siitä, mitä on syytä miettiä ennenkuin kannattaa tehdä kampanjan kampanjaa.

Sitten tehtiin arvontakampanja, joka tuotti pitkästi yli 100 liidiä. Lähetin prospekteille sähköpostia, johon useampi reagoi siten, että saatiin sovittua tapaamisia. Kaikki tapaamiset tuottivat merkittävän asiakassuhteen (myös euromääräisesti), jotka jatkuvat edelleen!

Kiitos Juhalle erinomaisesta avusta busineksen alkutaipaleella!

Vauhtipyörän höystämänä kokeilin Facebook-markkinointia uusien asiakkaiden saamiseksi keväällä 2014. Ensin Juha sparrasi ajatuksia siitä, mitä on syytä miettiä ennenkuin kannattaa tehdä kampanjan kampanjaa.

Sitten tehtiin arvontakampanja, joka tuotti pitkästi yli 100 liidiä. Lähetin prospekteille sähköpostia, johon useampi reagoi siten, että saatiin sovittua tapaamisia. Kaikki tapaamiset tuottivat merkittävän asiakassuhteen (myös euromääräisesti), jotka jatkuvat edelleen!

Kiitos Juhalle erinomaisesta avusta busineksen alkutaipaleella!

Lue koko teksti