“Your most dissatisfied customers are your biggest source of learning.”

Yrityksen menestyminen edellyttää yritystoiminnan eri osa-alueiden jatkuvaa kehittämistä. Asiat on tehtävä tänään paremmin kuin eilen ja huomenna paremmin kuin tänään.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Публикация от Juha Ahola (@vauhtipyora_ahola)

Alkavien ja alkutaipeleen yritysten osalta varsin pitkällä kokemuksella voin todeta, että kaikki valinnat mm. markkinoinnin ja myynnin osalta palaavat alkujuurille strategiaan.

On aivan keskeisen tärkeää tietää, mitä tuotteita tai palveluita yritys haluaa myydä? Miten nämä on tuotteistettu ostettavaiksi?

Tyypillinen hyvä esimerkki päinvastaisesta tilanteesta on se, kun kysyn yrittäjiä kohdatessani, mitä voin ostaa sinulta? Vastaus saattaa olla kolmen minuutin mittainen ”oksennus”,  josta ei vieläkään ota selvää, mitä yritys haluaa myydä.

Kohderyhmävalinnat ovat markkinoinnin kannalta lähtökohta. Kun markkinointiviestinnän kanavia mietitään, kysymys kuuluu, missä kanavissa kohdeasiakas on, mistä hänet tavoitettaisiin ja millaisella lähestymisellä?

Ja jos yrityksellä on jo selvillä, mitä myydään, kenelle myydään niin viimeistään siinä, miksi asiakas ostaisi juuri kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita, alkaa tökkiä. Jargonit kuuluvat yleensä: ”No, meillä on hyvä asiakaspalvelu!” Tähän voin kysyä, missä referenssit, mikseivät ne ole esillä, onko mitattua asiakastyytyväisyyttä tai kehutaanko teitä esimerkiksi some-kanavissa? On siis syytä miettiä, miksi oikeasti tuotteet tai palvelut menevät/menisivät kaupaksi asiakkaan maailmasta käsin.

Tömäkkä ja kiinnostava asiakaslupaus on niin ikään markkinointiin enemmän kuin sata jänistä.

Strategisessa sparrauksessa käydään läpi ja terävöitetään näitä asioita ja mietitään markkinointia laajemmin samoin kuin myyntiprosessia. Kaiken ytimessä on se, miten sitä kauppaa saataisiin aikaiseksi?

Referenssit

Asiakkaiden palautteita

Olli-Pekka Herola

kouluttaja ja asiantuntija

Innostunutta asioiden esittämistä, esimerkit avaavat käsiteltyä asiaa ja konkretisoivat. Mukava joukko koolla asioita kehittämässä ja jakamassa kokemuksia erilaisista tilanteista
Innostunutta asioiden esittämistä, esimerkit avaavat käsiteltyä asiaa ja konkretisoivat. Mukava joukko koolla asioita kehittämässä ja jakamassa kokemuksia erilaisista tilanteista
Lue koko teksti