Yritystoiminnassa on aivan ensiarvoisen tärkeää luoda ja päivittää strategia. Sanahirviötä ei kannata säikähtää. Olennaista on, mitä yritys myy, kuka on asiakas ja miksi asiakas ostaisi juuri kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita. Piste i:n päälle on tömäkkä ja kiinnostava asiakaslupaus.

Alkavien ja alkutaipeleen yritysten osalta varsin pitkällä kokemuksella voin todeta, että kaikki valinnat mm. markkinoinnin ja myynnin osalta palaavat alkujuurille strategiaan.

On aivan keskeisen tärkeää tietää, mitä tuotteita tai palveluita yritys haluaa myydä? Miten nämä on tuotteistettu ostettavaiksi?

Tyypillinen hyvä esimerkki päinvastaisesta tilanteesta on se, kun kysyn yrittäjiä kohdatessa, mitä voin ostaa sinulta? Vastaus saattaa olla kolmen minuutin mittainen ”oksennus”,  josta ei vieläkään ota selvää, mitä yritys haluaa myydä.

Kohderyhmävalinnat ovat markkinoinnin kannalta lähtökohta. Kun markkinointiviestinnän kanavia mietitään, kysymys kuuluu, missä kanavissa kohdeasiakas on, mistä hänet tavoitettaisiin ja millaisella lähestymisellä?

Ja jos yrityksellä on jo selvillä, mitä myydään, kenelle myydään niin viimeistään siinä, miksi asiakas ostaisi juuri kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita, alkaa tökkiä. Jargonit kuuluvat yleensä: ”No, meillä on hyvä asiakaspalvelu!” Tähän voin kysyä, missä referenssit, mikseivät ne ole esillä, onko mitattua asiakastyytyväisyyttä tai kehutaanko teitä esimerkiksi some-kanavissa? On siis syytä miettiä, miksi oikeasti tuotteet tai palvelut menevät/menisivät kaupaksi asiakkaan maailmasta käsin.

Tömäkkä ja kiinnostava asiakaslupaus on niin ikään markkinointiin enemmän kuin sata jänistä.

Strategisessa sparrauksessa käydään läpi ja terävöitetään näitä asioita ja mietitään markkinointia laajemmin samoin kuin myyntiprosessia. Kaiken ytimessä on se, miten sitä kauppaa saataisiin aikaiseksi?

Case siivouspalveluiden käynnistäminen.

Vuonna 2009 kesällä olimme ensimmäisen osakeyhtiöni tiimoilla tänka på -tilanteessa.

Jostain syystä ymmärsimme kuin sattuman kaupalla, miettiä, mitä haluamme myydä, kenelle haluamme myydä ja mitkä olisivat asiakkaan ostomotiivit.

Tein tämän pohdinnan pohjalta flyer-esitteen, jota jaettiin potentiaalisille alueille ja kauppa alkoi käydä inboundina.

  • MITÄ?

    Esimerkki:

    Ei liikkeenjohdon konsultointia vaan 4 tunnin Facebook-markkinoinnin valmennus, jolla on sisältö ja hintalappu.

    Tuote, jonka voi selittää mummolleen, ei jargonia!

  • KENELLE?

    Esimerkki (ei liity edelliseen)

    Ei näin: ”Asiakkaitamme ovat kaikki yritykset pienistä suuriin.”

    vaan näin: ”Suurin kohderyhmämme ovat noin 0,1 – 0,5 miljoonan euron liikevaihdolla toimivat oululaiset palvelualan yritykset kuten siivous, kotihoito, parturiliikkeet, kuntosalit (listaa voisi jatkaa vielä). Asiakkailla toiminta kasvaa ja aikaa menee papereiden pyörittämiseen ja muuhun manuaaliseen työhön esim. työvuorojen suunnittelussa, työaikojen kirjausten ja palkanmaksun osalta.

  • MIKSI ASIAKAS OSTAA?

    Esimerkki (ei liity edellisiin)

    Ei näin: ”Meillä palvelut ovat yksilöllisiä ja meillä on hyvä asiakaspalvelu.”

    vaan näin: ”Palvelumme laatu on saanut suurta huomiota mm. Positiivisen palautteen vallankumous Oulu -ryhmässä Facebookissa, jossa kymmenet asiakkaat ovat kehuneet meitä. Noin 2/3 asiakkaistamme tuleekin asiakkaidemme suosituksista. Riippumattomassa asiakastyytyväisyystutkimuksessa 97% asiakkaistamme suosittelisi meitä eteenpäin. Lupaamme asiakkaillemme 100% rahat takaisin -takuun.”

Referenssit

Asiakkaiden palautteita

Olli-Pekka Herola

kouluttaja ja asiantuntija

Innostunutta asioiden esittämistä, esimerkit avaavat käsiteltyä asiaa ja konkretisoivat. Mukava joukko koolla asioita kehittämässä ja jakamassa kokemuksia erilaisista tilanteista
Innostunutta asioiden esittämistä, esimerkit avaavat käsiteltyä asiaa ja konkretisoivat. Mukava joukko koolla asioita kehittämässä ja jakamassa kokemuksia erilaisista tilanteista
Lue koko teksti