Menin kesällä bisnestapaamiselle. Olin etuajassa paikalla niin olin ehtinyt jo tilata ja asettua terassille pöytään, koska ilma oli kaunis ja ulkona lämmintä. Kollega tuli paikalla ajallaan, mutta siis myöhemmin kuin minä. Hän kävi tilaamaan pientä purtavaa ja juotavaa. Hetken päästä kollega istuutui pöytään kahvinsa kanssa. Muutamaa minuuttia myöhemmin tarjoilija toi uuniperunan ja salaatin lautasella ja sanoi seuraavasti:

 

”Ruokailuvälineitä saa sitten tuolta sisältä ja myös mausteita löytyy sieltä.”

 

Olimme haavit auki. Veti sanattomaksi. Olimme juuri päässeet tapaamisessa asiaan niin kollegani lähti nöyrästi hakemaan ne ruokailuvälineet sisältä.

 

Herää kysymyksiä! Kun kyseessä todellisuudessa ei ole itsepalvelukahvila niin miksei tarjoilija tuo kaikkea tarvittavaa kuten ruokailuvälineitä? Ja jos kahvilalle on ongelmallista tuo ja asiakasta halutaan käyttää palvelussa apuna, siis palvelemaan itse itseään, niin miksei kassalla sanottu, että tuosta viereiseltä pöydältä löydät ruokailuvälineet ja mausteet. Voit ottaa ne mukaan niin tuomme ruoan sinulle pian.

 

Onhan tämä käsittämätöntä touhua! Minusta toki ainoa oikea ratkaisu on, että kahvila, eli tarjoilijat, hoitavat työnsä ja me maksavat asiakkaat istumme pöydässä kuin tatit maksettuamme.

 

Eihän me suomalaiset tavata vaatia palvelua vaan käännymme kannoillamme. On tehnyt mieli mennä sanomaan kahvilan pitäjälle, että nyt oikeesti… mutta olen nieleskellyt, enkä ole käynyt kyseisessä paikassa enää.

 

Ymmärrän, että buffetlounailla asiakkaat hoitavat näitä asioita, kun asiakasmassa on iso ja ruokien summatkin esim. yliopistolla erittäin halpoja. Mutta kun puhutaan oikeasta kahvilasta, kyllä palvelun pitäisi kuulua hintaan! Yrittäjän vastuulla tämä on. Hänen tehtävä on perehdyttää palvelukulttuuri ja vaatia sitä niin itseltään kuin muilta – joka päivä.

 

Saa siinä sitten ihmetellä, miksi kivijalkaliikkeitä kaatuu, kun asiakkaita ei palvella! Ulkomaalaiset, tai pikemmin ulkomailta kotoisin olevat, ymmärtävät palvelukulttuuria ihan toisin. Olen kokenut parturiliikkeissä, että kun istun odottamaan, parturit passaavat odottavalle asiakkaalle kahvit, pillimehut ym. Asiakas on siis kuningas!

 

Palvelu! Siitä puhutaan paljon, mutta josko laitettaisiin homma käytäntöön!

 

 

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *