business_technology_image_02_hd_picturesLöydätköhän ideaa kehittää markkinoinnin kilpailukeinoja seuraavista:

 

Product = tuote

 

Tuotteen osalta merkitystä on mm. seuraavilla tekijöillä: laatu, ulkonäkö, pakkaus, yleinen brändi, huolto- ja tukipalvelut sekä takuu ja ylipäätään tuotteen toiminnallisuus.

 

Palvelua kutsutaan myös tuotteeksi. 4 tunnin kotisiivous on tuote, koko päivän myyntivalmennus on tuote. Miten olet tuotteistanut palvelusi? Miten tuotteesi erottuu kilpailijoista ts. mikä on kilpailutekijäsi? Millaista imagoa pyrit luomaan ja miksi asiakas ostaisi juuri sinulta?

 

Price = hinta

 

Hinnan osalta on mm. seuraavia kilpailutekijöitä: hintajousto, alennukset/alennuskampanjat, rahoituspalvelut ja leasingvaihtoehdot, kausihinnoittelu, käteisalennukset, ennakkohinnoittelu, paljous- ja tukkualennukset ja paketointi/tuotteistus.

 

Miten tuotteesi on hinnoiteltu? Millaisen katteen tuote jättää firmaan? Miten luonnollinen kysyntä vaihtelee päivä-, viikko- ja kuukausikohtaisesti? Käytätkö dynaamista hinnoittelua?

 

Place(ment) = saatavuus, jakelu

 

Saatavuuden ja jakelun osalta on mm. seuraavilla asioilla on merkitystä: Myyntipaikkojen sijainti, tilaustenkäsittely(prosessi) ja logistiikka, huoltopalveluiden saatavuus ja taso, internet sekä mobiilisaatavuus ja varastonhallinta.

 

Digitalisaation myötä saatavuuden pelikenttä on muuttunut merkittävästi. Silti kivijalkaliikkeillä on edelleen/vielä paikkansa markkinoilla. Miten pystyt kilpailemaan saatavuuden ja jakelun osalta? Hinta – laatu – nopeus (=saatavuus) toimivat kombinaationa niin, että lähtökohtaisesti nopealla saatavuudella pystyy pyytämään paremman hinnan.

 

Promotion = markkinointiviestintä

 

Markkinointiviestinnän osalta on mm. seuraavia kilpailutekijöitä: Mainonta (lehti, radio, tv), tv-taulut, viestintä (asiantuntija-artikkelit/haastattelut), suoramyynti, promotyö ständeillä, web-sivut, Google (maksullinen ja maksuton), some-kanavat, varannon kerääminen automaationa (sähköpostirekisteriin) ja blogikirjoittaminen jne.

 

Missä kanavissa olet päättänyt olla esillä? Mitkä kanavat generoivat liidejä ja sitä myötä asiakkaita? Miten mittaat, mistä kanavista asiakkaita tulee? Pääsetkö käsiksi suspekteihin (esim. Leedfeederillä?), tuleeko suspekteista prospekteja ja prospekteista asiakkaita?

 

Missä pärjäätte ja missä ette kilpalijoille samalla markkina-alueella?

 

fotolia_43762303 jumpman100

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *