Oletko sinäkin ärsyyntynyt siitä, että etenkin iltapäivälehdet käyttävät otsikoinnissa clickbait -menetelmää? Tämä on markkinoinnin kannalta kaksipiippuista. Jos ja kun otsikko on erityisen kiinnostava ja jopa raflaava, sitä klikataan huomattavasti todennäköisemmin ja negatiivisuuskin puree lujaa.

 

Ehkä sain sinutkin lukemaan tämän artikkelin otsikon takia? Kiinnostuit ehkä siitä, että oliko lyöminen pahoinpitelyä vai mistä olikaan kyse?

 

Toisaalta on tärkeää miettiä otsikoinnissa sitä, että sisältö vastaa ja on linjassa otsikon kanssa. Näin ollen olen nyt velvoitettu kertomaan jotain otsikkoon liittyvää. Se ei ollut vain clickbait.

 

Taannoin kohtasin laulunopettajan (en asiakkaan roolissa). Laulunopettaja tarjosi pienelle lapselleen lakua ja kun hän halusi katkaista lakun pienemmäksi, lakun katkettua hänen kätensä räpsähti poikaa naamaan todella nopeasti. Lyhyellä itkulla ja pelkällä säikähdyksellä onneksi selvittiin. Eli otsikko antoi nyt odottaa enemmän, mutta käytänkin saamani huomion nyt toisiin tarkoitusperiin.

 

Miksi sitten iltapäivälehdissä negatiiviset ja raflaavat otsikot purevat?

 

Siksi, että niin sinä kuin minä (suuri joukko ihmisiä) nielaisee koukun ja haluaa uteliaisuuttaan kuulla lisää. Meistä moni päivittelee, mikseivät uutiset voisi olla positiivisempia? Ainoa keino saada aikaan muutos asiaan on totaalinen kulttuurin muutos, mikä lähtee yksilöistä. Kun massiivisen iso joukko ihmisiä lopettaisi klikkaamasta clickbait -tyyppisiin postauksiin ja kulttuuri todella muuttuu niin, että klikkaamme mieluummin otsikkoa, jossa lukee ”Kesä on hyvää aikaa läheisten parissa.” kuin ”Sanna Marin oksensi yökerhossa.” niin silloin tämä toteutuu.

 

Valitettavasti uskon, että tekemätön paikka.

 

Ota sinäkin haasteeksi, että jätät yhä useamman negatiivisen otsikon klikkaamatta varsinkin, jos aihe vaikuttaa ns. turhalta sinun elämääsi.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *