Yrittäjä, pohdipas seuraavia asioita varsinkin ennekuin olet ostamassa mainostoimistolta tai digimarkkinointitoimistolta palveluita.
Missio
Missio kertoo yrityksen toiminta-ajatuksen lyhyesti, miksi yritys on olemassa?
tulososa = mitä hyötyä asiakkaalle tarjotaan?
panososa = miten tarvetta aiotaan tyydyttää?
Tulososa = _________________________________________________________________
Panososa = _________________________________________________________________
Yhdeksi siistiksi lauseeksi puettuna, yrityksen mission on seuraavanlainen:
_________________________________________________________________
Visio (5v.)
Visio on yrityksen ”unelma” jota kohti ollaan menossa. Unelman tulee olla konkreettinen ja realistinen, jotta visio toimii työkaluna.
Kirjoita ensin konkreettisia asioita, jotka haluat saavuttaa.
- Liikevaihto € _________ €
- Henkilöstömäärä _________ henkilöä
- Keskimääräinen kate _________ %
- Haluttu tulos _______ €
Voit jatkaa listaa.
Yrityksen visio on:
________________________________________________________________________________
Lupaus
Asiakas on meille tärkeää. Siksi olemme kehittäneet lupauksen, jonka lunastamme.
Lupaus asiakkaalle on ___________________________________________
Ydinosaamisalue
Olemme keskittyneet tekemään vain sitä, missä olemme todella hyviä.
Ydinosaamisemme ovat __________
Täydentävät kyvyt
Hallitsemme vain osan asioista itse. Käännämme heikkoudet vahvuuksiksi ja siksi käytämme kumppaneita avuksi.
Yrityksemme kumppaneita ovat ____________________________________
Perusstrategia
Yritys on valinnut perusstrategiaksi yhden seuraavista:
A) Kustannustehokkuus (halvin markkinoilla)
B) Differointi (erilaistuminen)
C) Keskittyminen (palvelee yhtä kohderyhmää)
Perusstrategiaa tukevat toimenpiteet, jotka tukevat ajatusta:
____________________________________
Strategiasta käsin tehdään tehdään sitten strategian itsensä alistamat päätökset kuten markkinointiviestinnän kanavat!